Telia-sjef Abraham Foss. Foto: TeliaSonera

Podcast med Telia-sjef Abraham Foss: «Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg er utrolig karismatisk, blendende til å få med folk i store taler. Det er jeg nok sikkert ikke.»

Publisert Sist oppdatert

For Abraham Foss handler ledelse om å se folk og stake ut en retning, gi dem rom til å blomstre. Men hva ser sjefen i Telia Norge etter hos sine ansatte, og hva er hans tips til startup?

Foss er en sånn sjef som kan litt om alt, men ikke veldig mye om en ting. Hans brede lederbakgrunn fra nasjonale og internasjonale selskaper gjør at han kan være med «sånne passe dypt» i mange problemstillinger.

– Det er egentlig en styrke at jeg ikke har dybde i alle problemstillinger, for da hadde jeg blitt værende i alle detaljene. Jeg leder en stor organisasjon, der det er flinkere folk enn meg selv. Min oppgave er å samle trådene, sier Foss i Shifters seneste podcast.

Kulturforskjellene

I podcasten forteller han om kulturforskjellene mellom et malaysisk selskap og et norsk selskap, og hvordan det er å være leder i to deler av verden der lederfilosofiene er ganske så ulike.

– Det er ikke slik at man kan ta med seg den norske tenkingen og automatisk lykkes. For hver kultur er tuftet på verdiene og måten samfunnet og organisasjonene r satt opp på. Men man kan ta med seg elementer og utvikle det videre, sier han.

På samme måte kan det være nyttig å ha jobbet i ulike kulturer i verden, for å forstå og håndtere ulike kulturer i et stort selskap som Telia Norge.

– Når jeg går ned i teknologiavdelingen hos oss, er det annerledes enn i markedsavdelingen. Det gjelder å være bevisst at det er ulike drivere for ulike grupper. Og også for ulike individer, påpeker han.

Ikke blendende, men observant

For Foss og Telia Norge er det viktig å «utløse kreftene» hos alle de over 1000 ansatte. Dersom de skal lykkes i en tid der teknologien og forretningsmodellene er i voldsom endring.

– Jeg skulle ønske at jeg kunne sitte her å si at jeg er utrolig karismatisk, være blendende til å få med folk i store taler. Det er jeg nok sikkert ikke, sier Foss.

– Hvordan motiverer du de ansatte?

– Jeg tror jeg gir ganske mye av meg selv. Jeg bruker mesteparten av mitt våkne liv på jobb. Jeg ser etter hvordan vi kan trives sammen. Vi er under ganske stort press, men må være trygge på at vi vil hverandre vel. Jeg tror jeg er ganske observant på om noe skjer, og om det er noe vi må følge opp.

Og det skal være lov å feile for de ansatte, på veien til å lykkes.

Rekruttering og forretningsmodeller

I Podcasten forteller han hva slags kompetanse, og hvilke mennesker som vil være viktig for Telia i tida fremover. Om hvordan man skal rekruttere disse folka, og ikke minst holde på de flinke folka.

Han forteller også om hvordan det er å finne balansegangen mellom å få mest mulig ut av dagens forretningsmodell, samtidig som man skaper nye forretningsmodeller ved hjelp av innovasjon.

Du får også svar på om han er en god bonde, om han selv går med en drøm om å starte et eget selskap, og selvfølgelig hans beste tips til startups. Med mer.

 


20. april går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper (og de som er opptatt av innovasjon i de nåværende selskapene, slik som Abraham Foss). Det ble utsolgt raskt, så vi har flyttet arrangementet til Edderkoppen Scene for å få bedre plass. Så bare å forte seg å kjøpe før det blir utsolgt igjen:

The Shift 2017

Foruten en lang rekke ledende norske gründere, kommer gründeren av Indiegogo, Kronprinsen, den her omtalte Telia-sjefen, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.

Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt