Å lykkes med GDPR er et premiss for å lykkes med selskapet ditt
GDPR er ikke et monster, skal vi tro IKT Norge-direktøren.
General Data Protection Regulation, også kalt GDPR, innføres i EU i mai i år. Forordningen er ment å styrke og harmonisere personvernet ved behandling av personopplysninger i EU. Dette tvinger alle bedrifter til å gå gjennom alle sine kundedata, samt sørge for at kundene vet hva datene brukes til, og legge til rette for at kundene kan slette sine data hos selskapene.
-- Å lykkes med GDPR er et premiss for å lykkes med businessen din. Fordi det handler om tilliten mellom deg og brukerne dine, sier Torgeir Waterhouse i IKT Norge. Han er ukens gjest i Shifters podcast.
Skog av advokater som vil overselge
Han mener at hvis du gjennomfører GDPR-tiltak, vil du få bedre kontroll over data om dine kunder, samt en anledning til å finne ut hva du trenger og hva du eventuelt ikke trenger, som du da ikke lenger trenger å bruke ressurser på å forvalte.
--Det tvinger deg også til å vurdere dine leverandører og tjenester som du bruker for å bygge din business.
Han er imidlertid klar over at det kan være vanskelig og uoversiktelig for bedrifter i en overgangsfase.
-- Og så er det vanskelig å se gjennom skogen av alle advokatene som kommer og later som du trenger å betale dem masse penger. Dette er blitt en payday-bonanza av dimensjoner, med både konsulenter og advokater som kommer til å overselge. Disse må vi kollektivt klare å dytte ut i grøftekanten, sier Waterhouse.
Ting vi diskuterer:
- Hvordan skal du forholde deg til GDPR?
- Hva har egentlig blitt gjort feil i Facebook/Cambridge Analytica-skandalen
- GDPR og maskinlæring
- Hvordan forholder de unge seg til data
- Hvis du har lyst på et edruelig forhold til GDPR, så lytt til denne episoden.
Abonner gjerne på podcasten, eller fortell dine smarte venner om den, og rate oss på itunes!!
I studio:
Torgeir Waterhouse, direktør Internett og nye medier i IKT Norge.
Salvador Baille, rådgiver i Intelis.
Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer av Shifter.