Konseptskisse av «robot-budet». Det jobbes fortsatt med et endelig design, skriver Posten Norge i en pressemelding. FOTO: Buddy Mobility / Posten
Posten med Buddy Mobility-samarbeid: Utvikler verdens første selvkjørende brev- og pakkerobot
– Vi har stor tro på en selvkjørende fremtid, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Posten Norge har inngått avtale med norske Buddy Mobility om å utvikle en selvkjørende brev- og pakkerobot, melder Posten Norge i en pressemelding.
Buddy Mobility er et norsk mobilitetsselskap bestående av et konsortium av norske og internasjonale leverandører og investorer som utvikler ulike løsninger basert på autonom teknologi.
Selskapet ledes av investor Tharald Nustad, mens Per Ivar Selvaag er ansvarlig for utvikling.
– Vi tror det finnes et betydelig potensial i autonom teknologi og synes det er spennende at en så stor aktør som Posten lener seg fram og bidrar til utvikling og anvendelse av slike løsninger, sier Selvaag i en pressemeldingen.
– Potensielt kan dette brøyte vei også for en internasjonal satsing, fordi brev- og pakkeleveranser har mange likhetstrekk rundt i verden.
Erstatte postkassen
Produktet vil i enkelte områder kunne erstatte postkassen slik vi kjenner den i dag, skriver Posten Norge videre.
Du blir varslet om brev og pakker på vei, og kan bestemme selv om du vil gå ned i gata og hente sendingen med en gang eller bestille den helt fram til inngangsdøren på et tidspunkt som passer deg.
Automaten kjører selv tilbake på kvelden og blir i løpet av natten fylt med morgendagens leveranser. Brev og pakkeroboten vil kunne dekke opptil 100 husstander.
– Brev- og pakkeroboten får avansert styring og sensorikk. Den skal kjøre i kun 6 km/t, som betyr at det er liten risiko for omgivelsene. Det øker også sannsynligheten for at vi raskere kan ta roboten i bruk, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Posten Norge ser flere muligheter der autonome kjøretøy kan bidra til gode og effektive tjenester.
– Til en viss grad er vi avhengig av teknologiutviklingen hos de store kjøretøyprodusentene. Samtidig ønsker vi også å stimulere markedet til å utvikle mer nisjepregede løsninger, noe innovasjonskontrakten med Buddy Mobility er et eksempel på, sier Wille.
Les også: Postens digitalsjef Alexander Haneng: — Vi er jo en 370 år gammel «startup», men vi har aldri sett større endringer enn nå.