PostNord skal etablere fysiske butikker i byene: – Vi har andre forutsetninger for å lykkes
Kraftig økning i norsk netthandel gjør at PostNord ser seg nødt til å etablere fysiske butikker, og har åpnet sin første testbutikk på Grünerløkka.
Flere aktører innen retail har opprettet hentepunkter der kunder kan hente varer de har bestilt på nett, men de aller fleste av disse punktene har blitt lagt ned. Ikea har blant annet lagt ned sine tre uleveringssentre i Oslo, Ålesund og Tromsø -- fordi lønnsomheten ikke stod til forventningene.
Til tross for dette, forteller kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord at de har store forhåpninger til at en annen fremtid venter PostNord-hentepunktene.
– Vi har andre forutsetninger for å lykkes, fordi vi representerer kunder i alle bransjer. Det betyr at vi opererer med helt andre volumer, og at vi får langt lavere kostnad pr. pakke, sier Hagen til Finansavisen.
PostNord har allerede utlevering av post via "post i butikk"-tjenesten, og PostNord leverer via 1.550 butikker over hele landet.
Når PostNord nå oppretter sine egne hentepunkter, er det blant annet med begrunnelsen at butikkene opplever det som utfordrende å skulle ta unna de stadig økende massene av varer som bestilles på nett. Samtidig som det opprettes egne PostNord-hentepunkter, skal også flere av butikkene få økt kapasiteten.
Vil åpne flere hentepunkter
Testbutikken på Grünerløkka har vært i drift siden månedsskiftet oktober/november 2018, og dekker et område der det bor 70.000 mennesker. Hagen forteller at pilotbutikken går såpass bra at de allerede vurderer å åpne hentepunkter i Trondheim, Stavanger og Bergen, men også flere i Oslo.
– Digitale kjøp skaper endrede behov, også for fysiske butikker. Kjøpesenterkjeder er interessert i slike butikker fordi de ser at en pakkeutlevering på senteret kan skape mersalg, på lik linje med en Vinmonopol-butikk. Vi er derfor i kontakt med noen kjøpesentre, fortsetter Hagen til Finansavisen.
Den seneste tiden har det imidlertid vært langt mellom de gode tilbakemeldingene fra kunder av PostNord, og på Trustpilot.com har selskapet en score på 0,4 av 10. Hagen mener dette kan spores tilbake til slutten av 2018.
-- Jeg tror det er en del etterslep der etter Black Friday og julen i 2017, da vi slet med å levere. Vi har siden økt kapasiteten. Våre egne målinger av omdømmeutviklingen viser et fall fra november 2017 til mars 2018, men deretter har den gått ujevnt, men signifikant oppover siden mai i fjor, sier Hagen til Finansavisen.