Hans Geelmuyden. Foto Jarle Vines.

PR-nestor: De tre siste årene har Innovasjon Norge kastet 859 millioner gründerkroner ut av vinduet

Publisert Sist oppdatert

Hans Geelmuyden, gründer av PR-selskapet Geelmuyden Kiese (GK), langer ut mot Anita Krohn Traaseth og Innovasjon Norge på bloggen sin.

–Det går en innovasjons- og gründerbølge over landet. Plutselig er det kult å være gründer. Det er bra. Dagens Næringsliv skriver om gaseller og EY kårer Årets Entreprenør. Men fremst i innovasjonssirkuset står Anita Krohn Traaseth og Innovasjon Norge. Hun skal ha ros både for velutviklet evne til å promotere seg selv, og for å sette innovasjon og gründerskap på dagsordenen. Det er godt å bli heiet på, for det er krevende å gründe, skriver han på bloggen sin.

Han peker på at det ble etablert 57866 foretak i Norge i 2015, og at bare 30 prosent av alle bedrifter blir mer enn fem år gamle. Og at Statistisk Sentralbyrå (SSB)  i en rapport i april i år ikke har funnet signifikant effekt av Innovasjon Norges investeringer på verdiskapning eller produktivitet, og relativt svake positive effekter på antall ansatte og salgsinntekter.

Kaster millioner ut av vinduet

–De tre siste årene har Innovasjon Norge kastet 859 millioner gründerkroner ut av vinduet. Det er en skandale! I den grad Innovasjon Norge spiller en rolle, måtte det være for utvikling av næring i distriktene, og i noen grad ved å støtte forskningsprosjekter i etablerte virksomheter, skriver han.

Blogginnlegget er skrevet i forbindelse med EY sin årlige kåring av årets entreprenør, hvor GK er en av 12 finalister.

Ifølge PR-sjefen har EY spurt alle sine finalister om hvorvidt de har mottatt støtte. Av ni som har svart, er det kun ett selskap som forteller at det har mottatt støtte. Geelmuyden mener denne «enkle studien» gjør at man kan hevde at Innovasjon Norges rolle er marginal.

Gründersjef i Innovasjon Norge Pål T. Næss, svarer i kommentarfeltet til Geelmuyden at han tar feil, og kaller innlegget hans for et eventyr.

–Var det virkelig så at Ernst og Young og vi i Innovasjon Norge har så forskjellige syn på hva det vil si å være en god entreprenør? Var det slik at Innovasjon Norge ikke har effekt og var det virkelig sant at kun ett av selskapene hadde mottatt hjelp fra oss, spør Næss retorisk og følger opp med svaret.

–Jeg kan raskt røpe at svaret er «nei, nei og atter nei». Et raskt søk i våre databaser forteller oss at minst halvparten av de 12 finalistene har benyttet seg av våre tjenester de senere årene. Ja faktisk har flere av dem mottatt flere millioner og det er nok en grunn til at du treffer dem i morgen. At de kanskje ikke skryter av dette selv er mulig – eller du får spørre dem om de misforstod spørsmålet ditt. SSB har også funnet gode effekter av Innovasjon Norges virksomhet, bare sjekk fakta i årsrapporten vår, skriver Pål T. Næss.

–Men du har rett – vi har ikke vært innom alle. Vårt mandat er ikke å støtte selskaper som har enkel tilgang til privat kapital slik du skriver at du har. Det er nok derfor ikke du er i vår kundebase. Så får vi håpe ikke det er grunnen til din blogg i dag, avslutter gründersjefen.