FINTECH

Kritiserer Vipps-gebyr på fire prosent: – Rett og slett ran på høylys dag

ZTL-gründer Andreas Bjerke mener Vipps Mobilepay bommer kraftig på prisen for å sende penger til venner i Danmark og Finland.

Andreas Bjerke, daglig leder i ZTL Payment Solutions
Publisert

Onsdag lanserte Vipps Mobilepay muligheten til å vippse penger til danske og finske venner.  Frem til nå har selskapet holdt hardt på vennebetalinger skal være gratis. Det var ikke lenger mulig når betalingen skal krysse en grense.

Betalinger til utlandet vil koste fire prosent av beløpet som blir sendt. På det kommer eventuelt valutapåslag fra Vipps-brukernes banker. 

Forklaringen til forskjellen er enkel. Norske vennebetalinger går fra konto-til-konto, mens betalinger til Danmark og Finland bruker internasjonale betalingskort som Visa og Mastercard. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ran med utdatert prismodell

Andreas Bjerke, gründer og daglig leder i fintech-selskapet ZTL reagerer på Vipps Mobilepays lansering av grensekryssende betalinger – eller for å være mer presis prissettingen av tjenesten.

– Et gebyr på fire prosent for en enkel liten transaksjon til Danmark eller Finland er bare rett og slett ran på høylys dag, sier Bjerke.

Han synes det er synd at Vipps som et av Norges mest brukte betalingsinstrumenter ikke klarer å bruke rollen som innovatør til å være mer offensiv i tankene rundt pris.

– Det er klart det er litt trist at de lanserer en kjapp og fin betalingsmåte i telefonen og så koble det sammen med en utdatert og gammeldags prismodell, sier ZTL-sjefen.

Les Vipps Mobilpays svar på kritikken lenger ned i artikkelen.

Bruker ikke avgifter selv

Bjerke er godt kjent med problemstillingen. Hans eget selskap ZTL er tuftet på idéen om å utfordre bankene på betalingstjenester med ekstra fokus på å ta et jafs av de solide inntektsstrømmene ved valutaveksling.

I høst ble portalen ZTL Direct lansert, for bedrifter som ønsker å gjennomføre utenlandsbetalinger selv uten å ta i bruk den egne bankens tjenester. Den er helt gebyrfri. ZTL tjener penger gjennom et lite påslag på realtidsvekslingskursen som hentes fra en internasjonal bankpartner.

– Vårt løfte er at vi alltid skal tilby en bedre pris enn bankene på denne typen regningsbetalinger, sa Bjerke i BankShift ved lanseringen av portalen i fjor høst.

Forskjell på B2B og B2C

Bjerke innrømmer at det er stor forskjell på hans egen B2B-rettede virksomhet som har brukt mye tid og ressurser på å bygge sin egen betalingsinfrastruktur fra bunn og Vipps Mobilepays vennebetalingstjeneste som baserer seg på infrastrukturen til de store kortselskapene. Han synes likevel at det er synd at den nordiske lommeboken ikke gjort mer for å presse ned prisene.

– At en privatperson som skal betale et lite beløp til en kompis i Danmark får relativt heftige kostnader er dumt. Men jeg skjønner jo at dette ikke er et primærprodukt og mest sannsynlig et produkt med begrenset etterspørsel. Da er det enklere å bare bruke Visas infrastruktur, sier Bjerke og fortsetter:

– Men da blir det dyrt, mindre attraktivt og ikke skalerbart. Det hadde det blitt også for oss om vi hadde brukt infrastrukturen til kortgigantene i stedet for å bygge vår egen.

Vil forenkle for lavere beløp

Vipps Mobilpay svarer på kritikken gjennom kommunikasjonsrådgiver Kari Kjær.

«Vi vil forenkle ‘hverdagsbetalingene’ med relativt lave beløp. Vi ønsker også å være helt transparente om hva det koster», skriver Kjær i en e-post til BankShift.

Hun gir et eksempel:

«En utlandsbetaling på 200 kr vil koste 8 kroner. Sammenligner man det med for eksempel banker som har et fast beløp vil en prosentpris være rimeligere for de mindre overføringene». 

Kjær poengterer også at Vipps tjeneste skiller seg en del fra tjenester som Wise eller Revolut.

«Vi er også i praksis en litt annen tjeneste enn enkelte andre tilbydere hvor du hos dem setter inn penger på konto før man overfører, mens våre overføringer er kort til kort.»