Carl Christensen i Spacemaker. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Proptech er hot-tech: — Bare jordbruk og jakt er mindre digitalisert

Av Torill Henriksen og Per-Ivar Nikolaisen

Publisert 26. mars 2019

Spacemaker er en av flere nye tech-selskaper i en bransje som er overmoden for endringer, og gründerne flokker nå til Nordens første akseleratorprogram for eiendomsteknologi.

På verdensbasis har investeringskronene i proptech økt fra 16,99 milliarder dollar fordelt på 1137 selskaper i 2016, til 55 milliarder dollar i 1659 selskaper i fjor, viser nye tall fra Venturescanner. 

Også norske selskaper har nådd sjangerens verdenskart. Arbeidet med å reise nye Stavanger Universitetssykehus ble i fjor høst kåret til verdens beste digitale byggeprosjekt, og norske Spacemaker lager nå pensum om teknologi og byutvikling for MIT, et av verdens ledende studiesteder.

Selskapet har utviklet en AI-programvare som beregner hvordan man skal utnytte en tomt på den mest optimale måten.

Da Carl Christensen startet Spacemaker høsten 2016, skjedde det imidlertid veldig lite.

— Da vi gjorde våre første sonderinger i markedet, ble vi sjokkert over hvor manuelle prosessene var. Det var veldig liten etterspørsel etter noe nytt, sier Christensen.

I begynnelsen måtte de velge partnere med omhu, og det var få å ta av.

— Dette har endret seg veldig mye. Mange har erkjent at noe må skje, og vi opplever at stadig flere i bransjen har en reell digital strategi, der de legger konkrete planer om hvordan de kan utnytte mulighetene.

Selv om det nå skjer ting, er det en bransje som har ligget bakpå lenge, ifølge Christensen.

— Noen mener at jordbruk og jakt er mindre digitalisert, men eiendomsbransjen kniver om den siste plassen. Det er veldig mye å ta igjen, og et veldig stort gap som mange må jobbe med før bransjen har tatt igjen de andre.

— Er en bransje som trenger å røskes litt tak i.

Nå går også startup−inkubatoren TheFactory inn i proptech-bransjen. For etter fem suksessfulle runder med akseleratorprogrammer på 12 uker innen fintech var det på tide å gjøre noe nytt, mente administrerende direktør Ingar Bentsen i TheFactory.

De setter opp et program for innovatører i eiendomsbransjen, da det er en glidende overgang mellom fintech og proptech – denne gangen på seks uker.

— Jeg har ingenting vondt å si om eiendomsbransjen, altså, men det er en bransje som trenger å røskes litt tak i. De ligger litt bakpå, sier Bentsen.

Målet med det nye akseleratorprogrammet er å koble små og innovative miljøer med store, etablerte selskaper. Bentsen og TheFactory har fått med seg elleve tunge aktører, inkludert Statsbygg, Storebrand, Selvaag Eiendom og Selmer, som hver og en representerer ulike deler av verdikjeden.

  • Disse selskapene er partnere i TheFactorys akseleratorprogram:
  • Pecunia
  • Fram Eiendom
  • NCC
  • Neptune
  • Selvaag Eiendom
  • Coor
  • Storebrand
  • Maling & Co
  • Linstow
  • Statsbygg
  • Selmer Eiendom

Akseleratorprogrammet er det første av sitt slag i Norden. Liknende programmer har imidlertid blitt gjennomført av globale giganter som Colliers.

— Det er litt skummelt å være først, innrømmer Bentsen.

— Men oppsiden er tilsvarende stor. Vi ble helt tatt på senga av interessen fra de store og etablerte.

Det hadde ikke vært mulig for kun ett år siden, tror Bentsen.

– Da hadde vi ikke fått med oss mange. Nå ser markedet at det skjer en endring. De må følge med på digitalisering og innovasjon – de kan ikke gjøre ting slik de alltid har gjort det. Jeg tror dette kan bli det store året for proptech.

Bentsen forteller at over hundre startups søkt om å få ta del i programmet, og at de etter planen skal ta inn seks selskaper.

– Hva kommer denne utviklingen av?

– Det har skjedd forferdelig mye på innovasjonsfronten, det er mer fokus på gründerskap.

Ingar Bentsen i TheFactory. Foto: TheFactory

Minner om tidlig internettalder

Også Carl Christensen har sett hvordan antall startups innenfor proptech har økt. Han mener utviklingen forsterkes av megatrender som at en stadig større del av verdens befolkning bor i byene, og at behovet for smarte løsninger øker. Christensen sammenligner det med situasjonen som var i andre bransjer i den tidlige internettalderen.

— Det er potensial til å forbedre prosesser nesten overalt. Noe vil fungere, andre ting vil ikke fungere, men det blir veldig, veldig spennende.

Selv har han noen favoritter foruten sitt eget selskap. Startups som Katerra, GeoPhy og ALICE Technologies, samt norske Disruptive Technologies, som nylig hentet 20 millioner fra Nysnø, og Imerso er blant de han har spesielt tro på.

— De har klart å lage enten produkter eller tjenester som blir godt mottatt og har en sterk effekt.

Christensen mener det har skjedd lite med produktiviteten i eiendomsbransjen siden 1990. Det er få felles digitale verktøy, og det er fortsatt mye som går på papir og pdf.

— Er det en fordel eller ulempe for dere at bransjen har ligget såpass bakpå?

— Vi ser på det som en utfordring, og det at det er gjort så lite, er noe av grunnen til at vi må være ambisiøse og bygge så mye.

— Er det lettere å hente kapital nå enn tidligere, med den oppmerksomheten som har vært rundt proptech?

— Ja. Investorene prøver jo å ligge i forkant og se hvilken vei markedet går. Når bransjen begynner å bli tilbøyelig til å ta i bruk ny teknologi, blir dette lagt merke til, og flere ser muligheter.

Les også: Obos og AF-gruppen skal investere 80 millioner i startups. Første investering offentliggjort.