Christoffer O. Hernæs, leder for innovasjon og utvikling i Sbanken. Foto: Sbanken

— PSD2 er allerede en suksess.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 19. januar 2018

Selv før direktivet er innført, har det nådd sitt mål, mener Sbankens digitaldirektør.

EU-direktivet PSD2, som tvinger bankene til å dele sine kundedata med 3-partsaktører, slik at disse igjen kan bygge nye tjenester, ble innført 13. januar i år.

På den ene siden, betyr det at bankene potensielt vil møte mye mer konkurranse fra oppstartsselskaper og andre banker, men samtidig at det kan øke den enekeltes banks evne til å innovere.

I ukens podcast om internett-økonomien, diskuterer Sbankens digitaldirektør Christoffer Hernæs, Salvador Baille (daglig leder i Intelis) og Lucas Weldeghebriel (journalist i Shifter) PSD2 og bankens fremtid.

Ifølge Hernæs er PSD2 allerede vært en suksess.

–Hvis vi tenker på hensikten med PSD2 som har som mål å fremme innovasjon, så har man allerede nådd målet. Både mindset og diskusjonen er en helt annen nå enn det var for bare et par år siden, sier CDO i Sbanken Christoffer Hernæs i Shifters podcast.

Hør mer om dette og om:

  • Hvorfor alle banker bør ha en API-strategi
  • At det er altfor mange banker i Norge
  • Amazon og Facebook er det bankene bør frykte mest
  • Hvorfor det er helt essensielt å skape vinn-vinn-samarbeid mellom startups og store selskaper. Én aktør kan ikke vinne litt mer enn den andre.