Nå kårer de ikke én vinner lenger -- og lar investorene selv velge hvem de skal investere i.
Etter 8 år som en stadig mer kjent del av det norske startupmiljøet, var tiden moden for å fornye også Angel Challenge. Gründer Knut Wien forteller at både innholdet og rammene har gått gjennom en innovasjonsprosess.
-- Vi er superstolt over å endelig kunne tilby dette nye programmet til økosystemet, etter år med intern utvikling! I praksis endrer vi hele Angel Challenge fra et program, til en arena. En arena der investorer og startups jobber sammen for å lære og gjennomføre alt det som gjøres i det virkelige liv når man skal investere eller hente penger, forteller Wien.
300 investorer
Flere store endringer står på agendaen, men særlig én utmerker seg, mener Wien.
-- Vår kanskje største endring er at vi ikke lenger samler investorene til å investere i bare én vinner. Vi muliggjør nå at alle de utvalgte selskapene kan hente penger gjennom programmet, både fra de deltakende investorene, men også fra nettverket av investorer som nå er over 300 fra hele landet.
Og denne strategien har vist seg å bringe inn langt mer penger i investeringer til selskapene, enn den millionen som ble investert tidligere.
-- Den nye program-strukturen ble testet i det siste AC-programmet før sommeren. Da ble det hentet over 2.5 millioner til tre selskaper, fremfor bare 1 million til ett selskap, forteller Wien.
Vil hindre at selskaper faller fra
I tidligere Angel Challenge-programmer har fem oppstartsselskaper gått til en finale, før det i finalen ble kåret en vinner. Denne vinneren skulle så få millionen investorene hadde lagt i premiepotten.
-- Det å kåre bare én vinner er uheldig, for det skaper fire som ikke vinner, selv om de kan være vel så solide. Mange av disse "nummer to"-selskapene har tidligere hentet penger like etterpå fra investorer i programmet, en effekt vi nå vil forsøke å forsterke inne i selve programmet.
I en bloggpost på Angel Challenge sin nettside skriver Wien at formålet med endringene har vært å fjerne de unødvendige delene av programmet og beholde de beste, i den hensikt å gjøre sluttresultatet bedre og samtidig ikke miste fokus på hva programmet skal utrette.
Samtidig er det ikke alt som er helt nytt, og Wien forteller Shifter at de fortsatt vil fokusere på selskapet som skal hente mellom cirka 500.000 og tre millioner kroner. Samtidig legger strukturen i programmet nå ikke lenger noen begrensninger for hvilke startups som kan delta.
Ønsker å ha enda større "impact"
Blant de andre endringene i Angel Challenge, er lengden på "bli kjent"-tiden selskapene og investorene tidligere har fått sammen. Den har gått fra to til seks uker.
-- For å kunne ta en god investeringsbeslutning må man bli kjent med et selskapet over tid, og selskaper må få tid til å bli kjent med investor. Tidligere har seleksjonen vært veldig kort, og mange gode selskaper har falt fra, eller valgt å trekke seg da de ikke har bygd de relasjonene som trengs, forteller Wien.
Også tilbakemeldinger og innspill fra tidligere deltakere og investorer har vært viktige i utformingen av det nye Angel Challenge.
-- Samtidig er Angel Challenge et produkt, og som alle andre produkt må det oppdateres og endres med jevne mellomrom for å være relevant. Dette er vår neste versjon, og et resultat av intern innovasjon og visjonært arbeid for hvordan vi kan ha enda større impact med det vi gjør, forteller Wien.
Det nye Angel Challenge er derfor åpent for å tilpasses de ulike startupene, som i mange tilfeller har svært lite til felles.
-- I virkeligheten er alle startups veldig ulike, og har ulike behov når de skal hente penger. Hvor mye de skal hente, når de skal hente det, og hva slags investeringsavtaler som er best egnet er bestandig individuelt. Nå legger vi ingen føringer, og lar det være opp til deltakerne å sammen finne ut hva som er best for hver enkel startup og investor.