Rafid Hoda i Bitcamp. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Rafid har suksess med kodeskole: Vil inspirere barn og unge til å bli skapere

Publisert Sist oppdatert

Barna strømmet til Forskningsparken i sommer for å lære om variabler og funksjoner, og hvordan man kan lage sitt eget dataspill. Med det øker inntektene kraftig for Bitcamp.

Shifter møter Rafid Hoda, gründeren bak Bitcamp, på StartupLab. Dette er et av stedene Bitcamp har holdt sitt kodekurs for barn i sommer. Hvert kurs, som varer i fem dager, lærer barn i ulike aldersklasser om hvordan de kan lage sine egne spill. Spillene lages ved hjelp av javascript og nettjenesten Open Processing, og barna kan videreutvikle spillene hjemmefra, eller spille dem.

-- Vi bruker eksisterende, klassiske spill som en base for spillene vi utvikler. Vi har et som heter Cookie Clicker: Det er en kjeks på skjermen, og du skal trykke på kjeksen for å få poeng. Det er et veldig enkelt spill som tar oss en til to timer å lage. Det er det vi starter med. Det er for å skjønne veldig enkle konsepter innen programmering, som hva en variabel og funksjon er, og lignende, forteller Hoda.

2018 er det andre året Bitcamp holder sommerkurs, og det første året kursene holdes i både Oslo og Bergen. Med totalt 400 påmeldte i år, sammenlignet med 70 påmeldte i fjor, har interessen for Bitcamp mangedoblet seg på relativt kort tid. Også på inntektssiden er det vekst: i 2017 hadde selskapet totalt 700.000 i inntekter, sammenlignet med 1.556 000 så langt i 2018.

Fremtidens gründere og koding

De aller fleste av dagens barn og unge i dagens Norge kan lite eller ingenting om koding. For foreldrene kan kodeverdenen virke fremmed.

-- Koding vil være veldig viktig i fremtiden. Det er allerede veldig viktig. Hvis du kan litt koding, du trenger faktisk ikke å være en ekspert på det, hvis du bare vet hvordan du kan lage din egen hjemmeside, litt HTML-koding, CSS, du kan lære deg et enkelt programmeringsspråk som Python eller JavaScript, så kan du se at du har mange flere muligheter i dag, sier Hoda.

Hoda mener den kunnskapen barna tilegner seg vil gjøre det enklere å se muligheter, også som gründere etterhvert.

-- Nå som startups og entreprenørskap har blitt så populært, er det veldig enkelt å begynne med ditt eget prosjekt. Du kan lage en prototype selv på en uke eller helg, og må ikke gå til andre folk for å få dem til å gjøre jobben for deg. Jeg tror det er det som er det viktigste, at det gir folk mulighet til å lage hva som helst.

Alle øyne var rettet mot skjermene da Shifters journalist kom på besøk, og guttene viste stort sett svært lite interesse for muligheten til å komme i avisen. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Bitcamp vil differensiere seg fra vanlig skole, og det langsiktige målet for selskapet -- å inspirere barn og unge til å bli skapere -- er en sentral del av dette.

Dyrt?

Prisen per kursuke er 3000 kroner, og dét kan være et stort innhugg i økonomien til en familie med dårlig råd. På spørsmål om en så høy pris kan bidra til at de fleste deltakerne blir velstående "Vestkant-barn", svarer Hoda at selskapet vurderer å redusere prisen for de som ikke har råd til å betale fullpris. Samtidig er han kritisk til eventuelle innvendinger om at kurset burde vært billigere også for andre.

-- Er det virkelig så dyrt? Vi tar 3000 kroner for et kurs som varer i 30 timer, gjennom en hel uke. Det er kun 100 kroner per time, per elev. Vi har en hovedlærer og flere assistentlærere per klasse som er der for å hjelpe, engasjere og tilpasse læringen for enhver elev. Det nærmeste jeg kommer på som ligner på dette er privatundervisning, og det pleier å koste 600 kroner i timen, sier Hoda.

Deling av kunnskap

Når Shifter besøker sommerens Bitcamp, sitter 11 gutter fra 13 år og oppover  foran skjermene, og jobber med spillene sine. Det er stort sett stille, bortsett fra ett og annet spørsmål fra deltakere som lurer på hvordan de kan lage diverse effekter. 13 år gamle Fillip Gromstad er blant dem som har deltatt på Bitcamp i sommer.

-- Jeg meldte meg på fordi jeg har lyst til å gjøre som faren min, og bli en programmerer. Jeg synes det er kjempegøy, jeg har lært masse nye ting og utfordret meg selv ordentlig. Jeg tror ikke jeg kommer til å lage så mange spill når jeg blir voksen, men jeg vil gjerne jobbe med å lage nettsider, sånn som faren min gjør, sier Gromstad.

Læreren Quentin Mennecart går rundt og hjelper kursdeltakerne, og det er ikke langt mellom de vittige kommentarene. Hoda forteller at barna har en ledig omgangsform med lærerne sine, og at de opplever at ideene deres blir lyttet til.

-- Vi er jo egentlig bare folk som er litt eldre enn elevene, men vi sitter på en del kunnskaper som vi gjerne vil dele med dem, så vi er på samme nivå, sier Hoda.

Ingen forelesninger

Hver kursgruppe har fem dager på kurset, med en bratt læringskurve.

-- Vi sørger for at kurset ikke blir kjedelig ved at man alltid får lære om nye konsepter og ideer gjennom å lage nye spill. Vi har ingen forelesninger, og vi har bare en lærer som går gjennom et spill, og så diskuterer vi alle de ulike delene som inngår i å lage spillet. Og når vi har laget to veldig enkle spill, begynner elevene å lage sine egne spill etter hvert, sier Hoda.

Startupens mål er mer sammensatt enn å lære barn de tekniske sidene av programmering.

-- For å lage et bra spill, nettside eller app kreves det mye mer enn bare å kunne koding. Vi ønsker å være det beste stedet der barn og unge kan komme sammen og lage fantastiske ting.