Ståle Fredlund Huseby (nummer to fra venstre) forteller om spennende tider for norske gründere i København.

Relink får inn nye millioner: Overgår forventningene med kunstig intelligens i jobbmarkedet, men har egen «fuck up»-vegg for å lære av sine feil

Publisert Sist oppdatert

Investorene går inn med nye åtte millioner kroner i Relink, fordi utviklingen har gått raskere enn forventet og storkunder banker på døren.

For andre gang på kort tid henter Relink ny kapital fra investorene. Det danske storfondet Seed Capital fyller nok en gang på kassa til oppstartsselskapet som skal erobre rekrutteringsmarkedet ved hjelp av kunstig intelligens.

Mye har endret seg siden høsten 2016, da de norske gründerne Ståle Fredlund Husby, Sigurd Gran og Anders Bakke hentet penger forrige gang. Ting har gått langt raskere enn forventet for den København-baserte startupen.

Ståle Fredlund Husby i Relink får inn en ny dose penger.

Betydelige gjennombrudd

Startupen Relink skal løse problemet med at bedriftene bruker enormt med tid på rekrutteringsprosesser. Slike prosesser gjøres i dag av mennesker, men gründerne tror maskinene kan effektivisere dette. Med data fra 20 millioner CVer har de oversikt over så å si hver eneste type jobb som finnes, og bruker dette i rask matching av kandidater. Det er blitt beskrevet som et slags Netflix for rekruttering, der du får anbefalt filmer som tjenesten tror du vil like, basert på hva du har sett tidligere - i dette tilfellet jobbkandidater man tror du vil like.

Gründerne forteller om det de kaller betydelige gjennombrudd på teknologisiden, blant annet ved at den kunstige intelligensen nå bedre tolker «tyngde og erfaring» i stillingsbeskrivelser og profiler.

– Dette er naturligvis svært viktig for å kunne gi gode analyser, men også en utfordring, i og med at rekruttere også sliter med å spesifisere nøyaktig hvordan de resonnerer seg fram til dette, sier Ståle Fredlund Husby.

Relink har også kommet lengre på APIets evne til å korrigere tvetydige og ustrukturerte stillingsbeskrivelser og utdannelser. Ulike organisasjoner gir som kjent like stillinger ulike navn, og ikke minst er det ekstremt mye stavefeil og manglende informasjon i slike data.

Storkunder banker på

Sent på året i fjor lanserte de sitt Marlowe API. Selskapet har i dag to større HR-løsninger i produksjon, samt ytterligere fire de skal integrere de neste månedene. Går alt etter planen vil de kunne analysere en stor andel av alle jobbsøknader i det skandinaviske markedet i løpet av året.

– Vi har nå også begynt samtaler med de største globale spillerne i dette markedet. Dette er store systemer med over 15.000 kunder, som prosesserer millioner av kandidater hvert år. Det er veldig spennende å se at løsningen blir tatt positivt mot også der, sier Fredlund Husby.

Relink har dessuten blitt kontaktet av europeiske myndigheter som ønsker å se hvordan teknologien kan bli brukt til å matche arbeidsledige med muligheter. Med de nye storkundene bankende på døren vil selskapet sannsynligvis dra i gang en ny finansieringsrunde rett etter den som nå er landet, for å sikre at de kan «bevege seg raskt nok» i 2017 og inn i 2018. Fredlund Huseby forteller at de allerede er i flere lovende dialoger.

«Fuck up»-veggen

Gründeren innrømmer at dagene også er fulle av utfordringer.

Relink har sin egen "fuck up"-vegg der de henger opp påminnelser om feil de har gjort.

– Min erfaring er at det ikke finnes noen snarveier til å bygge virksomheter. Vi står kontinuerlig overfor krevende valg og tenker mye på at fart ikke erstatter retning. Det er lett bare å gjøre det alle andre gjør i dette startup-spacet, sier gründeren.

Han mener det er en veldig dårlig strategi.

– Vi prøver mye nytt og gjør også veldig mye feil. Da henger vi lapper opp på vår "fuck up wall", og sørger for at vi lærer av dem. Vi løser et problem av gangen og styrken må ligge i evnen til å identifisere hva som er viktigst, akkurat nå, sier Fredlund Husby.

Livsfarlig å spre seg tynt

Det har også vært krevende å ta selskapet fra «utviklingsåret» 2016 og inn i «salg- og markedsåret» 2017.

– Det er noe med å få den kommersielle delen av virksomheten inn i alles DNA, også ingeniørenes. Heldigvis har jeg masse dyktige mennesker i teamet som forstår at vi først og fremst bygger virksomhet, fastslår Fredlund Husby.

En annen stor utfordring er å holde «fokus».

– Det er så mange muligheter og interesse rundt det vi gjør. Vi må stå støtt og tro på den planen vi har lagt. Det er livsfarlig å spre seg for tynt nå. Dette blir nok både viktig og krevende for gjennom hele 2017, fastslår Ståle Fredlund Husby.

Gode CVer

Gründerne har vært uten en vinternatt før, og har overbevist ledelsen i Seed Capital med sine CVer. Ståle Fredlund Husby og Sigurd Gran var tidligere partner i Plapre.com, Anders Bakke var sentral i å bygge opp mobilbetalingstjenesten mCash før den ble solgt.

– Relinks gründerteam er svært erfarne, og har klart å hente inn noen av de beste talentene innen teknologi. Vi gleder oss over å være en del av «deres reise», uttaler investeringsansvarlig Alexander Horten i Seed Capital i pressemeldingen som ble sendt ut.

– Dette er et «best i klassen»-selskap med en teknisk løsning som er ekstremt godt designet og gjennomført, påpeker Casper Wilstrup, teknologisjef i Blackwood Seven, og del av teamet i Seed Capital.

Milliardmarked

Det såkalte HR-tech markedet er anslått å være verdt to milliarder Euro, og er forventet å mangedoble seg i de kommende årene.

Argumentasjonen er som følger: Hvis du er et selskap med tusen ansatte, og har et vekstmål på 15 prosent og en gjennomstrømming på ti prosent, må du finne 250 nye ansatte hvert eneste år, eller en ansatt per arbeidsdag. For å finne den rette må du i gjennomsnitt gå gjennom hundre søknader per jobb. Det betyr at selskapet må gå gjennom 25.000 søknader i året. Da er det rom for effektivisering.


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør for øvrig også vår seneste Podcast, med Marianne Bratt Ricketts i Vibbio. Om hvordan hun og Stine Norum bygde et solid selskap i Norge på rekordtid og nå satser internasjonalt. I podcasten forteller hun hvordan Vibbio skal gå fra å være en videoprodusent til å bli et stadig tyngre techselskap – som blant annet bruker avansert plattformteknologi og kunstig intelligens i produksjonslinjen. Ellers om kostskolen, 18-timers-dagene i London, evakuering av landsbyer i Alpene, om å miste noen, om å ha perspektiver og beholde roen i kritiske situasjoner. Og gründertips, gründertips, gründertips!

Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».