Teamet i reMarkable fra i fjor, som nå raskt har blitt flere. Foran fra venstre: VP Communication Henrik Gustav Faller, gründer og CEO Magnus Haug Wanberg, CMO Magnus Heimsjø. Bak fra venstre: VP Marketing Sigurd Gran-Jansen, CDO Mats Herding Solberg, VP Tech Øyvind Skaar , CTO Martin Sandsmark. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

reMarkable-suksessen: Norsk papirbrettgründer blir pensum på Harvard

Gründer Magnus Haug Wanberg hadde trodd interessen skulle dabbe av, men det har bare fortsatt. Også fra professorer på verdens mest anerkjente businesskole.

Teamet i reMarkable ble startupkjendiser over natta da de forhåndssolgte «papirnettbrett» for 1,5 millioner kroner på 24 timer. Det egentlige målet var en million kroner i løpet av den første måneden . Den gang kalte de det «helt utrolig», og det koker visst ennå.

– Det går fortsatt kjempebra. Jeg hadde trodd det skulle dabbe litt av etter den første tiden, men det har vi ikke sett i det hele tatt. Dette har overgått de mest aggressive estimater, sier CEO Magnus Haug Wanberg i reMarkable.

Han vil ikke gå ut med tall akkurat nå, men kan bekrefte at henvendelsene har fortsatt å strømme inn fra særlig utlandet.

Gullstandard

Nå viser det seg at også akademiske miljøer har fattet interesse for gründeren som hevder å ha klart å gjenskape papirfølelsen digitalt. Og det er ikke hvem som helst, men selveste Harvard Business School som har banket på døra hos det lille selskapet ved Bislett i Oslo.

Professor Elie Ofek har skrevet et 26 sider langt businesscase som blir en del av pensum på den anerkjente institusjonen. Kanskje litt «so what» for de som ikke har vandret i MBA-gangene, men «wow» for alle de som har det. Businesscasene fra Harvard beskrives som «gullstandarden» for hvordan man driver ledelse og business, og brukes også av andre institusjoner verden over. Casene tar utgangspunkt i et selskap eller praktisk problemstilling, for så å supplere med teori, ikke omvendt som det ofte er innen akademia.

– Harvard fant jo opp case-metoden, slik det brukes i lederutdanning i dag. Professorene har kål på det meste som kryper og går innenfor business. For oss var det en stor overraskelse og en kjempebekreftelse på at det vi gjør er riktig da vi ble valgt ut til dette, sier Magnus Haug Wanberg som selv har studert på Harvard .

reMarkable er blitt pensum på Harvard.

Eksklusiv klubb

ReMarkable skal være det sjette norske selskapet noensinne som har blitt valgt ut til et slikt businesscase. Det var Elie Ofek selv som tok kontakt med startupen, da han hørte om produktet. I kompendiet går professoren gjennom ideen, diskuterer problemstillingen, ser på teknologiutviklingen og ikke minst hvordan selskapet skal ta produktet til markedet.

Professor Elie Ofek har fulgt spent med på utrullingen av det som best beskrives som en «mottrend-device», en løsning som tvinger deg til å konsentrere deg om det du bør konsentrere deg om. Foruten å gjenskape lese-, skrive- og tegnefølelsen fra papir, har nettbrettet noen ytterst få funksjoner. Det er ingen Facebook, ingen Instagram, ingen Twitter eller andre forstyrrende elementer.

– Jeg er veldig imponert over denne «devicen». Jeg tror den kan bidra til bedre læring for studenter, og øke produktiviteten til akademikere og andre fagfolk, skriver professor Ofek i en kommentar.

Han har intervjuet reMarkable-gjengen en rekke ganger i forbindelse med arbeidet.

Professor Elie Ofek ved Harvard Business School. Foto: Harvard Business School

Turbovekst

Teamet har imidlertid ikke så mye tid til å tenke på Harvard-caset. Fokuset nå er vekst.

– Det viktigste er rekruttering. For å møte etterspørselen må vi «staffe opp». Vi må bli en større bedrift mye raskere enn planlagt, og trenger folk innen både finans, supply chain  og HR, sier Magnus Haug Wanberg.

I første omgang leter reMarkable etter fem til ti nye hoder. Og etter det igjen «veldig mange flere». De relativt nyinnflyttede lokalene vil raskt bli for små.

– Kontorene vi har nå kommer ikke til å holde, så etter sommeren vil vi trenge mer plass, sier han.

Og når det strømmer inn nyansatte er det jo alltids greit å ha et Harvard-case i bakhånd.

– Jeg gleder meg til å legge inn businesscaset på alle reMarkable-tabletene som vi gir ut til nyansatte fremover. På den måten kan de både bruke reMarkable i praksis, og de kan lese seg opp på vår spennende opprinnelse.

Stålkontroll?

– Men du… etter all denne oppmerksomheten og det enorme forhåndssalget: Dere har vel stålkontroll på produktet, og at dere klarer å levere det dere har lovet?

– Ja, jeg føler vi har veldig kontroll nå, og utvikling går veldig bra. Men hadde den vært helt ferdig, hadde vi jo allerede lansert. Vi er ikke 100 prosent i mål, og vil bruke tiden frem til august på det. Men det er ingen store utfordringer som jeg ser, sier Haug Wanberg.

Ja, for man kan jo nesten bli nervøs på deres vegne, for at dette ikke skal gå bra.

– Alle fokuserer beinhardt på å levere, og står på. Vi har et kjempeteam og mange flinke rådgivere i inn- og utland. Men teknologiutvikling er alltid kompleks, og det kan det kan oppstå uventede ting. Vi skal gjøre alt vårt for å leve opp til forventningene og holde løftene.

Fakta om «Harvard Business Case»:

  • Harvard Business School velger hvert år ut interessante selskaper i ulike bransjer som de skriver såkalte Business Cases om. Disse case studiene er en stor del av pensum for studenter på Harvard, men også på økonomistudier verden rundt.
  • 80 prosent av alle business cases som selges på universiteter rundt om i verden kommer fra Harvard Business School. To tredjedeler av selskapene som Harvard skriver case-studier om er amerikanske, og en tredjedel er fra resten av verden.
  • Andre norske selskaper som Harvard har skrevet om er Moods of NorwaySchibstedTelenorStatoil og Norsk Gjenvinning.

 


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør for øvrig også vår seneste Podcast, med Marianne Bratt Ricketts i Vibbio. Om hvordan hun og Stine Norum bygde et solid selskap i Norge på rekordtid og nå satser internasjonalt. I podcasten forteller hun hvordan Vibbio skal gå fra å være en videoprodusent til å bli et stadig tyngre techselskap – som blant annet bruker avansert plattformteknologi og kunstig intelligens i produksjonslinjen. Ellers om kostskolen, 18-timers-dagene i London, evakuering av landsbyer i Alpene, om å miste noen, om å ha perspektiver og beholde roen i kritiske situasjoner. Og gründertips, gründertips, gründertips!

Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».

 

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg