ReMarkable-teamet i fjor, nå er de enda flere. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

ReMarkables utrolige år: Solgte «papirnettbrett» for 184 millioner

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 22. februar 2018

Magnus Haug Wanberg og teamet i reMarkable fortsetter å sette nye rekorder, og går allerede i pluss.

– Vi har sett litt på det, og sliter med å finne en hardware startup som har gjort det bedre enn oss det første driftsåret, selv på globalt nivå. I hvert fall når det gjelder selskaper som startes fra scratch og som har tall å slå i bordet med, sier Magnus Haug Wanberg, gründer i reMarkable, til Finansavisen.

Totalt solgte selskapet 45.000 enheter av det Haug Wanberg beskriver som en «mottrend-device» — et skrive-, skisse- og lesebrett som lar deg konsentrere deg om det du bør konsentrere deg om. Ifølge oppslaget som går over en dobbeltside i avisen, samt pryder forsiden, gikk papirbrettstartupen i pluss i fjor.

Gründer Magnus Haug Wanberg i reMarkable. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Rekordsalget

Magnus Haug Wanberg hadde jobbet med teknologien i snart fire år, men det var først etter lanseringen av selve produktet, han fikk stor oppmerksomhet. Først og fremst på grunn av et massivt forhåndssalg av nettbrettet.

Nyheten om det norske oppstartsselskapet som skulle ha klart det gigantene Amazon, Google og Samsung skal ha gitt opp, nemlig å gjenskape «papirfølelsen» digitialt, gikk så å si viralt i en rekke medier rundt i verden. Samtidig lot mange seg lokke av tanken på å slippe forstyrrelsene fra Twitter, Facebook, Snapchat, Instagram og hva det måtte være som ødelegger arbeidsroen.

På 24 timer solgte reMarkable for halvannen million kroner. Det kom aldri noe vakuum i kjølvannet av det utrolige salget de første timene, som altså endte på hele 184 millioner kroner i fjor. I julemåneden i fjor fikk salget en ny kjempeboost.

Flere mennesker

Selskapet har fortsatt å vokse raskt også i antall ansatte. Ifølge oppslaget i Finansavisen er det i dag rundt 40 ansatte i startupen, og flere er på vei inn. 27 av dem er heltidsansatte, mens resten er fordelt mellom deltidskontrakter og konsulentavtaler. I tillegg jobber rundt 100 personer med produksjon, distribusjon og rådgivning i Asia.