SPACEAPP: De kaller seg Airbnb for parkeringsplasser og har kalrt å overbevise en parkeringsmilliardær.(Fra venstre: Sigurd Høystad, Camilla Sommerfelt, Mats Kristiansen

Europark-milliardær investerer i 25-åringer som skal lage Airbnb for parkering

Publisert Sist oppdatert

At noen vil lage en Airbnb for det ene eller andre, begynner å bli en klisje. Men klisje betyr ikke nødvendigvis at det er en dårlig idé.  Nå står parkeringsplassene for tur. 

-Vår visjon er å indeksere alle verdens parkeringsplasser, sier medgründer og daglig leder i  Space, Sigurd William Rachlew Høystad.

Men først skal teamet hans bygge en markedsplass for ledige parkeringsplasser.

Du har sikkert følt på problemet dersom du har bodd i en by og skal parkere bilen din en søndag kveld.  Å kjøre rundt og lete etter en parkeringsplass, er både ekstremt kjedelig og ganske forurensende. Det er heller ikke alle steder det er parkeringshus eller ledige "betalte" plasser. Men det er alltid noen ledige "reserverte" plasser. Og kanskje disse kunne vært ledige for deg når de ikke var i bruk. Det er i hvert fall dét Space bygger sin forretningsmodell rundt.

Utnytter ekstrakapasitet

- 30 prosent av all trafikk i bykjerner kommer fra biler som leter etter parkering. Det skaper mye forurensning. Hva hvis vi kunne legge ut ubrukte, private parkeringsplasser i en markedsplass? Det ville være en kjempehjelp til de som trenger en plass, og det kunne vært en fin ekstrainntekt til de som har ledige plasser, forteller gründeren.

Rachlew Høystad forteller at både private og bedrifter enkelt kan gjøre parkeringsplassene sine tilgjengelig via appen som nå er ute i åpen beta. Selskapet har inngått en pilotavtale med Storebrand eiendom, hvor de kan leie ut deres parkeringsplasser når de står ubrukt.

 

Selvkjørende biler

Space bygger en modell som har to steg. Første etablerer de en delingsøkonomi-modell, hvor ekstrakapasitet blir videreutleid. Neste steget handler om å indeksere og gjøre digitalt tilgjengelig alle verdens parkeringsplasser, og på den måten har de et eksistensgrunnlag også utenfor den første modellen.

Også en selvkjørende bil trenger en parkeringsplass. Derfor skal vi også indeksere alle verdens parkeringsplasser. Så vidt jeg vet har ingen andre gjort det før.

Som mulige internasjonale konkurrenter peker han på britiske «JustPark» og amerikanske «Luxe», som plukker opp bilen din på avtalt sted og parkerer den for deg.

Det er et ungt team på opptil 12 folk som står bak parkeringsappen. Snittalderen er på 25 år, og Høystad forteller at de kom på ideen etter noen øl. 

Indigo Invest tente på ideen

Gjengen bak har blant annet fått med seg parkerings-teknologiselskapet  2Park Technologies. Selskapet eies av Indigo Invest, som er investeringsselskapet til  milliardæren Snorre Bentsen, som blant annet etablerte Europark.  Kenneth Bentsen i 2Park sier de tradisjonelt har vært veldig forsiktige med å investere i startups.

- Men akkurat Space har en veldig interessant forretningsidé for parkeringsbransjen, som er vårt kjerneområde. Vi ser flere steder at det finnes enkeltplasser som står ledige store deler av døgnet. Trenden er også at byene ønsker å redusere antall parkeringsplasser i sentrumskjernen. Vi ønsker å bedre tilgjengeligheten til handel og liv i sentrum gjennom å bedre utnytte eksisterende p-plasser. Space har en fin måte å løse dette på, hvilket tradisjonelle parkeringsoperatører ikke har lykkes med så langt. Vi ser  flere spennende synergier gjennom samarbeidet, sier Kenneth Bentsen i 2Park til Shifter.

-Hva er deres største utfordring nå?

- Å skape oppmerksomhet og få nok kunder raskt nok. Vi må kunne holde balansen mellom tilbud og etterspørsel, slik at produktet oppleves som godt. Tilbyr vi bare ti plasser, men vi har 10.000 brukere, er ikke produktet godt nok. Vi må også få inn riktige kunder, slik at tjenesten får ytterligere verdi, sier Høystad.

Ny emisjon

Selskapet skal hente mer kapital til høsten, men vil ikke ha penger fra hvem som helst.

-Vi leter etter en investor som har bevist erfaring med å akselerere veksten i tech-selskaper. Det kan være noen med egen erfaring fra å bygge egne selskaper, eller med et bredt nettverk av flinke folk rundt seg. Mest av alt er det viktig at en investor forstår sin egen investering, og hva han begir seg ut på ved å investere i en startup, forteller Høystad.

Følg Shifter på Facebook og Twitter, så får du nyhetene rett inn i feeden.