Edvard Eikeland, styreleder i Luado, Jernia-medarbeider Stella Luna Ferner, og Luado-sjef Jarle Naustvik på Jernia på Skillebekk i Oslo. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Retail-gigant gir Luado "hylleplass" i 139 butikker: – En unik distribusjonskraft
Jernia og Luado inngår et strategisk samarbeid i detaljhandelens tøffe nedgangstider: – En vinn-vinn-situasjon, sier Luado-gründer.
Finn.no-utfordreren hentet i fjor nær 200 brukere over på eiersiden i en fulltegnet folkefinansiering. Småjobb-formidleren initierte etter kort tid et felles treff med disse, som i sin tur ledet til et tips, og sist en åpen dør hos Jernia.
– Et konkret eksempel på makten som kan ligge i en folkeinvestering, sier Jarle Naustvik, medgründer og Luado-sjef.
Det ble full klaff med jernvarekjeden, og et strategisk samarbeid har nå fått "hylleplass" på Jernia - med sine nær 140 fysiske butikker i Norge og Sverige, samt en nettbutikk.
Tilbudet inkluderer følgende: Kjøper du for eksempel maling, kan du samtidig kjøpe Luado-timer til å utføre arbeidet. Tilsvarende andre varer knytter til praktiske tjenester.
– Gjennom samarbeidet gjør vi det enklere enn noen gang å imponere litt ekstra i hverdagen for våre kunder, sier Jernias administrerende direktør, Espen Karlsen.
Les også: Crowdfunding-kampanjen skjøt fart midt i fellesferien: Nå snuser Finn-konkurrenten på den siste millionen
- Luado ble etablert av Edvard Eikeland, Jarle Naustvik og digitalbyrået DayTwo våren 2016.
- Selskapet har utviklet en realtidsplattform for formidling av småjobber mellom boligeiere og selvstendige utførere.
- Lanserte sin første pilot (MVP) i Oslo og Bærum sommeren 2017.
- Gjennomførte en crowdfunding-kampanje i 2018.
- Selskapet eies i dag av gründerne selv (61 prosent) og 190 eksterne investorer (profesjonelle investorer, brukere av tjenesten og ”folk flest”).
- Planlegger nå utvidelse med faglært arbeidskraft og ekspansjon til nye byområder og markeder i 2019.
Vinn-vinn-situasjon
Karlsen leder den Stein Erik-Hagen-eide kjeden, som mer enn halverte inntektene mellom 2013 og 2017, ifølge siste regnskapstall.
Han har tidligere overfor DN, hevdet at handelsnæringen selv, og ikke netthandel, er skyld i de store problemene i bransjen - der flere fysiske butikker har gått konkurs eller blitt avviklet det siste året.
Jernia-sjefen mener detaljhandelen i altfor mange år har kunnet tjene godt med penger uten å yte service, og Luado-samarbeidet omtales i så måte som en vinn-vinn-situasjon for begge partner.
– Vi fant raskt tonen med teamet bak tjenesten, og har stor tro på at vi sammen skal levere et enda bedre totalprodukt, sier Karlsen, og legger til:
– Luado fremstår for oss som den beste tjenesten i markedet, med en svært høy kundetilfredshet og en teknisk fleksibel og skalerbar løsning i bunn.
Tilbudet gjelder foreløpig kun i to butikker i Oslo og Bærum, men prosjektets ambisjon er landsdekkende.
– Vi ser at det er en god match mellom selskapene på mange områder. Jernia har gjennom sine butikker og nettbutikk millioner av møtepunkter med boligeiere hvert år, og de møter dem i situasjoner som er ekstremt relevante for hva vi tilbyr, sier Naustvik.
Les også: PostNord skal etablere fysiske butikker i byene: – Vi har andre forutsetninger for å lykkes
Dobling av teamet
Selskapet ønsket i 2017 "å røske litt opp" i monopolet til Finn.no, et småjobb-marked beregnet til nær 80 milliarder kroner i Norge alene. Nå ligger Luado an til en dobling av fjorårets første kvartal - målt i bruk, tross at overnevnte marked ennå er noe umodent.
– Mange av oss foretrekker eller er vant med å klippe plenen eller måke gårdsplassen selv. En stor del av dette handler om å etablere nye vaner, og alle som har jobbet med det, vet at det tar tid. Vår største utfordring blir da å finne de riktige inngangene for å være relevante for folk, sier Naustvik - og legger til:
– Sånn sett er Jernia-avtalen veldig viktig. Vi møter folk i den riktige situasjonen.
Gitt at samarbeidet lykkes, innebærer det en dobling av teamet ved utgangen av 2019, parallelt med innhenting av ytterligere kapital.
– Vi har høye forventninger til samarbeidet fordi forutsetningene for å lykkes, ligger til rette. Vi ønsker jo å gi Schibsted-systemet konkurranse, og det er ingen tvil om at markedet er tjent med det, sier Naustvik.
Les også: Norsk netthandelsgründer: – Vi er ikke på Amazon fordi vi har lyst. Vi er der fordi vi må. Hadde det vært opp til meg, hadde vi ikke vært Amazon.