Rony Solaiman er ny COO i Bizbot. Foto: Privat

BizBot henter advokat: Rony Solaiman er ny COO

Publisert Sist oppdatert

Rony Solaiman er ny COO i BizBot. 

Han blir en del av tech-teamet, og skal blant annet jobbe med selskapets forretningsstrategi - der målet er å gjøre det raskere å bygge et selskap.

– Som COO blir en viktig del av jobben å håndtere økonomifunksjonen, prising og markedsstrategi samt etablering i nye markeder og forhandlinger med partnere og kunder. Og ikke minst; håndtere vekst og skalering, sier han.

Solaiman er tidligere forretningsadvokat i advokatfirmaene Selmer og CLP. Han har også vært "in-house"-advokat og "compliance officer" i SKAGEN Fondene og Norfund.

– Hvorfor gikk du for akkurat denne jobben?

– Produktet, markedet og forretningsmodellen. BizBot løser reelle problemer. Jeg har som tidligere forretningsadvokat selv "copy-pastet" maler og avtaler, ført aksjebøker manuelt i excel og tastet manuelt inn i offentlige skjemaer og meldinger, sier han.

Han kaller overnevnte "dårlige og tidkrevende prosesser" - som i siste ledd belaster kunden unødvendig høye regninger.

– Jeg har også som "in house"-advokat kjøpt de samme tjenestene, og jeg irriteres like mye hver gang jeg ser prosessen, kvaliteten og prisen, sier han.

Les også: BizBot hentet nye millioner – åpner «medgründerroboten» for alle

– Godt posisjonert

Solaiman er imponert over hva selskapet - som nylig fikk plass på Copenhagen Fintech Accelerator, har fått til på et halvannet år.

– Legaltech henger etter utviklingen innen finansiell teknologi, men er i sterk vekst. Vi kommer til å se mange nyvinninger som vil forenkle og digitalisere juridiske flows fremover, og her er BizBot meget godt posisjonert, sier han.

– Hva ser du frem til?

– Teamet har allerede bygget og lansert en betaversjon av plattformen med viktige funksjoner, som blant annet digital aksjebok, modul for digital signering av dokumenter og en transaksjonsmodul som automatiserer og digitaliserer prosessen for kjøp og salg av aksjer i unoterte selskaper. Jeg ser frem til å videreutvikle produktene, lande våre første kunder og bygge opp "revenue streams", sier Solaiman.