Skjevfordeling til livs: Vil ta app for overskuddsmat til Europa
— Det er i dag dessverre alt for mange som sliter med å skaffe nok mat på bordet, kombinert med at vi i dagens samfunn kaster alt for mye, sier gründer Knut Einar Grønberg i All You Can Share, som vil tjene penger på akkurat det.
Tjenesten for deling av overskuddsmat har altså som mål å løse verdens skjevfordeling av mat, hverken mer eller mindre. En kunde velger lokasjon eller kategori for å søke etter mat i appen eller via selskapets nettside. Resultatene kundene får presentert, er gratis og rabatterte produkter. Deretter kan kunden reservere varene og hente dem, men hvis varen ikke hentes innen noen timer, vil den igjen bli mulig å reservere for andre.
Knut Einar Grønberg, gründer av og CEO i All You Can Share (AYCS), ønsker å komme "bruk og kast"-samfunnet til livs.
-- Det er i dag dessverre alt for mange som sliter med å skaffe nok mat på bordet, kombinert med at vi i dagens samfunn kaster alt for mye. Vi håper derfor at vi kan bli en viktig del i hverdagslivet til mange, sier Grønberg i en pressemelding fra selskapet.
Over 88 millioner tonn mat kastes årlig i Europa, og den totale kostnaden av dette blir målt til å være 143 milliarder Euro. Av all mat som produseres globalt, blir omtrent en tredjedel borte eller kastet. Dette tilsvarer omtrent 1,3 milliarder tonn per år, fortelles det i en presentasjon AYCS har laget om matsvinn.
Grønberg forteller at AYCS før sommeren kjørte en offensiv mot butikker, kafeer og kiosker, og har fått i overkant av 150 potensielle steder for løsningen. 30 har bekreftet at de ønsker å bruke den. Selskapet har i tillegg kjørt kampanjer rettet mot forbrukere, og disse vil fortsette etter sommeren.
Vil til Europa
Selskapet lanserte tjenesten i slutten av mai. Den kan benyttes av alle som ønsker å redusere matsvinn -- for eksempel dagligvarebutikker, kafeer, restauranter og kiosker, men også privatpersoner.
-- I løpet av 2018 ser vi for oss å innta minst en storby i Europa. Dette vil være byer på størrelse med London, Paris, Amsterdam, Berlin. Første halvår 2019 regner vi med å gå inn i 2-3 nye land, forteller Grønberg til Shifter.
Den tekniske løsningen er designet i Norge og utviklet i Italia, og er gratis å bruke for kundene. Selskapet vurderer å på sikt innføre en lav avgift for kjøpmenn, men vil holde tjenesten gratis for kundene.
Få konkurrenter i Norge
På spørsmål om selskapet vurderer å ekspandere tjenesten til å inkludere andre bransjer, sier Grønberg at de har vært inne på tanken, men inntil videre vil de fokusere på matprodukter, som en formidlingstjeneste som knytter konsumenter og butikker sammen.
-- Det er ingen tvil om at det i fremtiden vil være enda større fokus på miljø og tiltak for å utnytte ressursene på jorden på en bedre måte. Det er mye som kan og bør deles, og det er naturlig å tenke mot en utvidelse for å dele alle relevante produkter og tjenester, sier Grønberg i pressemeldingen.
AYCS har nå flere piloter gående i Oslo, blant annet "Pink Fish", kokken Geir Skeies nye restaurantkonsept.
-- I praksis er det kun TooGoodToGo som er i samme kategori i Norge. I Europa ser vi også Karma, Olio og noen til i samme kategori. Vi konkurrerer med disse, men vil også kunne være et supplement da vi tilbyr noen flere muligheter som vi mener gir verdi for både butikker og konsumenter, hevder Grønberg.
AYCS, som inntil nylig ikke hadde noen investorer utenfor selskapet, samlet inn 446.000 i investeringer hos Folkeinves. Likevel mottok de ikke pengene, da de ikke nådde minimumsgrensen -- 1.5 millioner kroner -- for å ta i mot kapital fra eksterne. De er fortsatt på jakt etter nye investorer som vil være med på videreutvikling av selskapet, og vil gå videre med en finansieringsrunde på Crowdcube etter sommeren.