Småbarnsfar Daniel Senn fikk ideen til Poio da han skulle lære egne barn å lese. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Schibsted investerer 4 millioner i lesespill: Poio ut i Norden

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 22. april 2018

Gründer Daniel Senn når 25.000 kunder, og får med seg mediegigant på laget når han satser i Sverige og Danmark.

– Vi har stor tro på spillbaserte læringsverktøy der læring kombineres med mestring og glede, sier Christian Horn Hanssen, investeringssjef i Norge for Schibsted Vekst, til Dagens Næringsliv, som søndag meldte at selskapet går inn med fire millioner i det populære lesespillet. Schibsted får 12,5 prosent av aksjene, og Poio er da verdt 32 millioner.

I tillegg går Halgrim Thon, nevø av Olav Thon, inn som investor, ifølge DN.

– Utdanningssektoren globalt er helt i begynnelsen av digitaliseringsreisen. Brukerbehovet endrer seg raskt, og det kommer til å skje store endringer i måten vi tilegner oss ny kunnskap på, sier Horn Hanssen i en pressemelding fra Schibsted Vekst.

25 000 kunder på 6 måneder

25.000 brukere har nå kjøpt og lastet ned spillet som koster rundt 199 kroner. I 2017 hadde norske barn til sammen 74 000 timer med læring i Poio, ifølge pressemeldingen.

– Å knekke lesekoden er vanskelig. Poio pirrer nysgjerrigheten og skaper interesse for bokstaver og ord. Poio tar barnas lekne vesen på alvor og veileder dem gjennom den viktigste læringsreisen alle barn skal igjennom: lære seg å lese. Underveis gir vi barna mestringsfølelse uansett hvilket nivå de er på. Vi har en helt annen pedagogisk tilnærming enn foreldre har opplevd tidligere, men skaper resultater på kort tid, sier Daniel Senn i pressemeldingen.

Det underbygges i en undersøkelse blant 662 Poio-kunder. Hele 84 prosent av disse sier de ser læringseffekten selv. 94 prosent vil anbefale appen til andre.

Raskt fremover

Lesespillet Poio ble en stor hit da det ble lansert i fjor. Spillet lærer barn å lese gjennom mestring i leken på nettbrettet, der barna styrer de såkalte «leslingene» på jakt etter bokstaver, som etter hvert fyller en bok.

Appen som lærer barn å knekke lesekoden i rekordfart, gikk raskt til topps i App Store. Og i fjor høst lanserte Daniel Senn og hans team spillet også på Android-plattformen.

Sverige neste

Schibsted er viktig med tanke på den forestående internasjonale satsingen, mener gründeren.

— Vi har vært opptatt av å finne en kapitaleier som er langsiktig og som er opptatt av å bygge en sterk merkevare. Schibsted har kjente virksomheter med høy lokal kjennskap og tillit i befolkningen. Når vi skal lansere Poio i Sverige kan vi utnytte dette på en god måte, sier Daniel Senn.

Edtech-oppstarten vil fremover også satse i Danmark.

Schibsteds plan

Poio-investeringen er en del av store ambisjoner for Schibsted Growth framover.

– Som en aktiv og langsiktig eier har vi store ambisjoner for våre nye og eksisterende investeringer. Schibsted tilfører kapital, markedsføring og nettverk for å styrke selskapene i porteføljen. Vi har planer om internasjonal skalering for flere virksomheter, deriblant Poio, sier investeringssjef Christian Horn Hanssen i Schibsted Vekst.