Dintero-gründer Daro Navaratnam.

Schibsted investerer «mindre sum» i Dintero, men planene er langt større

Den selvutnevnte Klarna-utfordreren Dintero har mangedoblet kundebasen i år. Nå kommer Schibsted inn på eiersiden.

Publisert

Schibsted Growth går inn med «en mindre sum» i en rettet emisjon i fintech-selskapet Dintero, opplyses det i en pressemelding mandag. Etter hva Shifter erfarer, er det snakk om to millioner kroner.

Avtalen priser den norske, selvutnevnte Klarna-utfordreren til 125 millioner kroner, og gir Schibsted en eierandel på 1,57 prosent. Mats Staugaard, Investment Manager i Schibsted Growth, mener Dintero er «spot on» den typen selskaper mediegiganten ønsker å investere i.

– Hvis dere har så stor tro på selskapet, hvorfor går dere inn med en så liten sum?

– Det har noe med finansieringsbehovet til selskapet å gjøre, og vi ønsket å komme oss inn nå - før større fremtidige runder, sier han.

– Planlegger dere på sikt å bli en større eier?

– Schibsted er langsiktige og strategiske. Vi støtter de selskapene vi investerer i langsiktig. Men for å ha noen innflytelse, må vi øke eierandelen. Det er en ambisjon, bekrefter Staugaard.

Han vil imidlertid ikke kommentere eventuelle konkrete planer om fremtidige emisjoner, eller hva Schibsted har forpliktet seg til, annet enn at dette er ting partene «prater om».

Eierfordelingen i Dintero:

  • Ansatte: 84,27%
  • CoFounder II AS: 5.01%
  • Harding Invest AS (styreleder Johan Reinsli): 3.67%
  • Schibsted: 1.57 %
  • Harper AS: 1.57%
  • Andre: 5.5%

Kobles med megaporteføljen

I 2019 omsatte Dintero for 2,6 millioner kroner, og i år har selskapet opplevd kraftig vekst. I dag har selskapet 170 aktive kunder, hvorav 150 har kommet til i år. Selskapet regner med å vokse betydelig neste år.

Fra før er selskaper som Vy, Staples og Europris på kundelisten. Schibsted-koblingen skaper enda flere muligheter.

– Schibsted har tung kompetanse som kan komplettere vår egen, også innen fintech. Dette, kombinert med lang erfaring som investor, og en rekke sterke merkevarer i sin portefølje, gjør dem til en veldig attraktiv eier. Schibsted har også virkelig forstått hvilke muligheter som ligger i å erstatte utdaterte finansprodukter med nyskaping og teknologi, sier gründer og daglig leder i Dintero, Daro Navaratnam, i pressemeldingen.

I samme melding opplyses det at Dintero allerede har blitt koblet med et av Schibsteds selskaper. Ifølge investeringsdirektør Staugaard er det snakk om et av mediekonsernene, men vil ikke si hvilket.

– Er dette en rute dere ser for dere å følge med andre deler av porteføljen?

– Det vi tenker er interessant med Dintero, er at de gjør e-commerce-transaksjoner enklere. Veldig mye i Schibsted handler om transaksjoner. Hvis Dintero er en bra løsning for enkelte av våre selskaper, så vil de benytte dem. Men det er opp til de enkelte selskapene om de vil gjøre det, understreker han.

Sammenligningen med Klarna

Dintero er en åpen markedsplass for ulike betalingsløsninger, som Visa/Mastercard, Vipps, Swish, faktura og delbetaling. Butikker og nettbutikker velger selv hvilken løsning de ønsker å tilby til sine kunder. Butikkene kan også tilby innsiktsbaserte rabatter og lojalitetstilbud til sine kunder via løsningen.

– Schibsted har tung kompetanse som kan komplettere vår egen, også innen fintech. Dette kombinert med lang erfaring som investor, og en rekke sterke merkevarer i sin portefølje gjør dem til en veldig attraktiv eier. Schibsted har også virkelig forstått hvilke muligheter som ligger i å erstatte utdaterte finansprodukter med nyskaping og teknologi, sier Navaratnam.

Gründeren har tidligere hatt suksess med plattform-selskapet dSafe, som ble solgt til Bambora i 2015. Nå omtaler han sitt nye prosjekt som en utfordrer og konkurrent av svenske Klarna, selv om det svenske selskapet operer i en helt annen størrelsesorden.

– De løser mange av de samme problemene som Klarna gjør, med «check-out» på en best mulig måte. Du må velge mellom Klarna og Dintero, og dermed kan du si at de er en konkurrent. Samtidig har Dintero en annen business-modell enn Klarna, som er preget av de ønsker at brukere skal ta opp forbruksgjeld, mener Staugaard i Schibsted Growth.

Han vil ikke spekulere i om denne investeringen kan få konsekvenser for et potensielt samarbeid mellom Klarna og Schibsted en gang i fremtiden.