Rian Liebenberg. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Schibsteds tech-topp tjente 20 millioner på tre år — måtte skrinlegge prestisjeprosjekt

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 9. oktober 2018

Rian Liebender mottok i overkant av 20 millioner kroner i perioden 2015 – 2017, men Schibsteds «rakett» for rubrikkannonser tok aldri av skikkelig. 

Liebenberg, som var øverste teknologisjef i Schibsted frem til han sluttet i sommer, måtte se Schibsteds rubrikkprosjekt skrinlegges innen han gikk av som sjef, skriver DN. Det norske mediekonsernet etablerte i 2014 et kontor i London, med formål om å samle produkt- og teknologiutviklingen på tvers av alle virksomhetene innen medier og rubrikk — i over 20 land.

Satsningen fikk navnet Schibsted Products & Technology UK Limited, og på tre år bidro Schibsted med 2,5 milliarder kroner gjennom syv kapitalutvidelser. Over tid vokste underskuddet til nærmere 700 millioner kroner, viser DNs gjennomgåelse av regnskapene hos Schibsted og det engelske datterselskapet.

Skulle innovere rubrikktjenesten

Et av prestisjeprosjektene, «Rocket», skulle etter planen bli en felles plattform for alle Schibsteds rubrikktjeneste, skriver DN. «Rocket» skulle være et svar på skiftet i brukervaner fra PC til mobil, og skulle ta for seg rubrikktjenester i flere land.

— Alle ble drevet og vedlikeholdt i hvert enkelt marked. Nå måtte vi raskt forsøke å koordinere på tvers av 25 ulike land for å gjøre produktene mobilvennlige. Det var komplisert og gikk for langsomt. «Rocket» var et initiativ for å lage en «mobil først» satsning for markedsplassene. Det involverte en rekke ulike tjenester, som bedre søk, dynamiske beskjeder, ny login-funksjon, bildegjenkjenning og dynamisk testing av nye elementer, sier Liebenberg til DN.

Direktør i musikkrettighetsselskap

Liebenberg vurderer tiden i den sentrale Products & Tech-enheten som «job well done», fordi enheten oppnådde alt den hadde satt seg fore i løpet av hans fire år der. Han begrunner nedleggelsen av den sentrale Products & Tech-enheten med at Shcibsted reorganiserte seg i en mediedivisjon og en markedsplassdivisjon høsten 2017.

— De 2,5 milliardene, som ble investert over tre år, var en investering i hele Product & Technology, som er vesentlig mye mer enn «Rocket»-prosjektet, sier Rian Liebenberg til DN.

Vinteren 2017 ble det likevel bestemt at prosjektet ikke skulle videreføres.

Totalt mottok Liebenberg i overkant av 20 millioner kroner i fastlønn, variabel lønn, aksjebonuser og andre ytelser — medberegnet pensjonskostnadene. Han hadde stillingen frem til i sommer, da han gikk til stillingen han har i dag: teknologidirektør i musikkrettighetsselskapet Kobalt Music.