Scrimba-gründerne Sindre Osen Aarsæther og Per Harald Borgen.

Scrimba har 100.000 aktive brukere i måneden: Men kode-startupen tjener ikke penger

Publisert Sist oppdatert

I 2019 skal Scrimba "lage den beste måten å kommunisere kode på", og da er det tid for å ta seg betalt.

Scrimba har som mål å gjøre det enklere for folk flest å lære seg å kode, og tilbyr ulike onlinekurs. Kodestartupen ble omtalt i Shifter tidlig i 2018 -- i forbindelse med at de fikk tusenvis av nye kunder i løpet av julen 2017. Nå har de rundet en ny milepæl.

-- Vi har nemlig bikket 100.000 månedlig aktive brukere. Dette er altså folk (mest fra USA og Kina) som faktisk bruker Scrimba til å lære seg nye ting to tre ganger i måneden. Det er ganske unikt at en norsk læringsstartup har så mange brukere, forteller Per Harald Borgen, co-founder i Scrimba.

På samme tid i fjor hadde startupen omkring 15.000 brukere, men har i året som har gått, jobbet med å markedsføre tjenesten i ulike kanaler. Daglig leder og co-founder av Scrimba, Sindre Osen Aarsæther, forteller at de også får gratismarkedsføring i kodemiljøene.

-- Vi får brukere fra flere forskjellige kilder. Mesteparten kommer fra open source-biblioteker som bruker Scrimba for å forklare teknologien sin til utviklere. I tillegg får kursene vi lanserer mye oppmerksomhet i kodemiljøer på sosiale medier, særlig på Twitter og Medium. I det siste har også trafikken fra Google begynt å ta seg opp.

Bruker skolene som testarena

Scrimba sin løsning kombinerer video og interaktive oppgaver i læringsplattformen, slik at brukerne slipper å bruke flere plattformer for å lære om koding. Aarsæther forteller at da Scrimba gjorde en undersøkelse av brukeropplevelsen hos dem som begynte på Scrimba-kurs i fjor, svarte 96 prosent at de synes Scrimba er bedre enn tradisjonelle videokurs.

Til tross for den sterke veksten i brukermassen -- inntil videre koster ikke Scrimba noe å bruke. Det er imidlertid ikke planen at det skal fortsette slik utover i 2019.

-- Vi har ikke begynt å tjene penger ennå, men vi kommer til å lansere en betalt løsning i løpet av første kvartal. Dette produktet er rettet mot bedrifter og læringsinstitusjoner som vil kunne bruke Scrimba-teknolgien for å forbedre kommunikasjon rundt kode, enten det er i et klasserom eller i et utviklerteam. Det blir vanlig SaaS-modell der kundene betaler per bruker per måned.

Investorjakt

Scrimba skal også hente penger i løpet av 2019, men vil foreløpig ikke si noe om hvem de eventuelle investorene blir.

-- I løpet av det neste året kommer vi til å fokusere mye på produktutvikling. Vi skal rett og slett lage den beste måten å kommunisere kode på, og det krever mye prøving og feiling. Vi er såpass heldige at vi får bruke norske skoler som en test-arena gjennom et forskningsprosjekt vi gjør med Institutt for pedagogikk (UiO) og Regionalt Forskningsfond Hovedstaden, forteller Aarsæther.

Dette gir Scrimba anledning til å prøve ut produktet hyppig i klasserom, som i sin tur gir et godt grunnlag for å bygge et innovativt produkt, forteller Aarsæther.