Sean Ellis , GrowthHackers.

Sean Ellis til Norge: 95 prosent av selskaper som vil vokse gjør dette feil

Mannen bak begrepet «Growth hacking», Sean Ellis, tok Dropbox og Eventbrite til nye høyder. Nå kommer han til Oslo for å hjelpe norske selskaper med å få i gang vekstmotoren sin.

Sean Ellis er forfatter, vekst-ekspert og hovedtaler på The Shift, 14.november». Der skal han gjennomføre workshops og presentasjoner for norske selskaper, hvor han vil dele sin metode som har skapt vekst i en rekke kjente amerikanske og europeiske selskaper.

Han har blant annet tatt to selskaper fra første kunde til børsnotering. Og han har hovedansvaret for den eksponentielle veksten til både Dropbox og Eventbrite.

Underinvesterer grovt

–Jeg vil si at 95 prosent av selskaper underinvesterer grovt i å «onboarde» nye kunder. Alle de raskest voksende selskapene investerer tungt i å «onboarde» nye kunder. De raskest voksende konsument-appene i Silicon Valley bruker om lag 50 prosent av produktutviklingsressursene på kundenes første opplevelse av produktet. Mens normalen blant andre selskaper ligger nærmere 1 prosent, sier Sean Ellis til Shifter.

Han mener at i stedet for å tenke: «Hvordan gjør jeg hele produktet mitt bedre», tenker de beste: «hvordan tar jeg mitt eksisterende produkt og gjør det mer tilgjengelig for en ny bruker?

— Hvordan jobber jeg med produktet slik at når en ny person kommer, så får han/hun den rette opplevelsen, sier Ellis.

Folk, har ifølge Ellis, lite oppmerksomhet å bruke generelt. Og lite spesielt på ting som er vanskelige. Derfor er den første opplevelsen nøkkelen til å gjøre en lead om til en bruker.

BLI BEDRE: Enten du jobber i en startup eller i en etablert bedrift. Lær deg grunnprinsippene for vekst på The Shift 2018.

Må ha backing fra toppen

Hvis ikke sjefen er din fremste heiagjeng, burde du ikke jobbe med vekst.

–Hvis du jobber med vekst i et produkt, er det helt essensielt å ha tung backing fra toppledelsen og topplederen. Hvis ikke vil du ikke lykkes, sier Ellis.

Han tror det er en av grunnene til at det beste selskapet på vekst i verden er Facebook.

–Den som virkelig leder an vekstinitiativene er Mark Zuckerburg. Han pushet hele organisasjonen mot et nøkkelmål: Daglig aktive brukere, og har formet organisasjonen slik at alle jobber mot det målet, sier han.

Det beste veksttipset alle kan sette i gang med

Få ressurser er ingen unnskyldning for ikke å jobbe med vekst. Tvert i mot er det da enda viktigere at du jobber med vekst slik at du kan få mer ressurser.

–Det aller beste tipset og nøkkelmålet man må begynne med for å få i gang vekstmotoren, er antallet tester per uke, sier Ellis.

For eksempel kan man sette målet tre tester i uka. Som et B2b-selskap, mener han det bør være mulig. Kanskje litt vanskeligere for et b2b-selskap.

–Begynne med å finne ut av hva som forhindrer deg fra å gjennomføre disse testene. Hvis du mangler en utvikler eller mangler en designer, så må du leie inn den kompetansen, slik at du kan nå ditt testemål, sier growth hackeren.

Bygg vekst-teamet etter behov

Han mener at du bør bygge «vekst-teamet» etter behov, ikke upfront, og så begynne å teste.

–Begynn med det teamet du har i dag. Gi ansvaret til minst en person for at testene skal gjennomføres. Finn ut hva som forhindrer testingen og legg til kompetansen du trenger for å gjennomføre testingen, sier han.

Han er enig i at dette målet om antall tester per uke kan høres litt for enkelt ut.

–Overraskende nok er «antall tester per uke» en veldig viktig «metric». Jeg har tilgode å se et selskap som øker deres teste-hastighet på konsistent basis, og hvor de kommer opp i 10-15 per uke i fire uker, som ikke begynner å se store forbedringer når de gjør det, sier han.

–Mer testing = vekst fordi for hver test du kjører så begynner du å lære hva som virker og hva som ikke virker.

Og når du implementerer dette mindsettet, så innser du at alt du har implementert frem til nå, egentlig bare er en test. Det er A-testen i en AB-test, mener eksperten.

Til de av dere som prøver å teste, men gir opp på første forsøk, har han denne beskjeden:

–Det er sjelden noen vil se suksess første gang de tester noe. Det er aldri den optimale implementeringen av noe, sier Ellis.

Sikre deg billett til Sean Ellis 14.november i Oslo, og mange andre spennende speakers som vil snakke om vekst fra ulike perspektiver.

Hør på hele episoden her:

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg