Avis: Ubers selvkjørende biler skal ha slitt før dødsulykken

Publisert Sist oppdatert

Ubers selvkjørende bil som var involvert i en dødsulykke med en fotgjenger, hadde trøbbel allerede før ulykken, melder The New York Times.

Avisen har fått innsyn i 100 sider med interne Uber-dokumenter og snakket med to anonyme kilder som er kjent med selskapets virksomhet i Phoenix-området.

Søndag omkom 49 år gamle Elaine Herzberg etter at hun ble påkjørt av en av Ubers selvkjørende biler i Phoenix-forstaden Tempe i USA.

Waymo, Googles tidligere prosjekt med selvkjørende biler, har opplyst at under testturer i fjor kjørte bilene i snitt nesten 90 mil før føreren måtte ta kontroll for å styre bilen ut av trøbbel.

To mil

Uber på sin side, måtte i mars slite for å nå sitt mål om kjøre drøyt to mil før en testsjåfør måtte gripe inn, ifølge de interne dokumentene og to anonyme kilder, skriver The New York Times. Likevel fikk Ubers testsjåfører beskjed om å gjøre mer – og testkjøre alene selv om de fram til da hadde jobbet to og to.

Det skal også ha vært press for å leve opp til målet om å kunne tilby en førerløs bil innen fjorårets slutt for å imponere topplederne.

Mandag denne uken innstilte Uber testene av selvkjørende biler i Arizona, Pittsburgh, San Francisco og Toronto. Det er ikke klart når selskapet vil sette i gang testingen igjen.

Etterforskes

Politiet i Tempe undersøker ulykken og har ennå ikke konkludert med hvem som har skylden. Herzberg krysset en vei et sted hvor det ikke var et oppmerket fotgjengerfelt. Bilen, en Volvo, kjørte i omkring 65 kilometer i timen da ulykken inntraff. Kvinnen ble fraktet til sykehus, men døde av skadene.

Ifølge politiet bremset ikke bilen, som hadde en testsjåfør om bord, før 49-åringen ble påkjørt. USAs nasjonale råd for transportsikkerhet (NTSB) etterforsker også det som er den første dødsulykken med selvkjørende biler.

(©NTB)

uvakt@ntb.no