Sharebox lokket eksisterende investorer ned fra gjerdet: Hentet 8 millioner kroner i folkefinansiering
Sharebox tok norgesrekord da de hentet over 8 millioner kroner via aksjebasert folkefinansiering. Halvparten av beløpet kom fra eksisterende investorer.
En fem uker lang finansieringskampanje på plattformen Around, resulterte i nær 8,4 millioner kroner samt over 150 nye investorer.
Laveste investeringsbeløp var 5.500 kroner, og gjennomsnittet lå på 53.000, viser foreløpige tall.
– Et stort antall aksjonærer er så langt kun en konstruert problemstilling, hevder Arne Eivind Andersen, administrerende direktør i Sharebox, overfor Shifter.
Han viser til at selskapet, som utvikler automatiske skap for nøkkeldeling, hadde 70 aksjonærer også før denne runden.
– Eventuelle ulemper oppveies uansett av fordelene. Vi har i denne runden tatt inn en aksjonæravtale som legger til rette for at både mange små samt større investorer kan sitte i samme båt, sier Andersen, og legger til:
– Disse bidrar til selskapets utvikling utover kapital, både i form av framsnakking og nettverk.
Les også: Fire startups om folkefinansiering: Slik håndterte de strømmen av nye investorer
Norgesrekord i aksjebasert folkefinansiering
Around skilter for anledningen med norgesrekord i størst beløp hentet via aksjebasert folkefinansiering, understøttet av Rotem Schneor, styremedlem i Norsk Crowdfunding Forening (NCF) og professor ved Universitet i Agder.
– Jeg tror dette er en del av en naturlig utvikling. Vi har blitt flinkere til både å gi og hente større beløper, sier Schneor til Shifter.
Han kaller imidlertid Sharebox et litt spesielt tilfelle:
– De har allerede et "proof of concept". De har solgt noen enheter, og har allerede gode samarbeidsavtaler med både større og mindre bedrifter på plass. Så når risikoen virker mindre, er folk mer villige til å gi, sier han.
– Hvorfor er det et mål med stadig større volum i aksjebasert folkefinansiering?
– Fordi vi trenger det. Det er et marked-gap at høyrisikobedrifter i Norge har vanskeligheter med å hente penger. Vi ønsker jo å utvikle et rikt startup-miljø, og da må vi bygge nye bedrifter. Det innebærer å støtte dem når de ennå er for unge til å få tradisjonell kapital, sier Schneor.
Cirka halvparten av beløpet kom riktignok fra eksisterende aksjonærer, deriblant Andersen selv samt øvrige styremedlemmer og ledelse.
– Men vi hadde aldri fått til denne runden uten å kjøre en såpass bred prosess med Around, som i samarbeid med Sands gjorde hele vår "due diligence". Heller ikke mot egne aksjonærer, sier Andersen.
Ville ha med seg eksisterende
Å få inn eksisterende aksjonærer, var dessuten en del av selskapets strategi, i tett samarbeid med Around.
– Men vi regnet ikke med å kunne hente det beløpet vi ønsket å hente, kun fra denne gruppen. Derfor var det nødvendig å gå bredere ut, sier Andersen.
Målet var å hente cirka to millioner fra egne aksjonærer, fire fra nye og fem fra større investorer.
– Når vi nå lukker runden på Arounds plattform, viser det seg at vi har fått inn flere tegninger fra både eksisterende aksjonærer og nye investorer enn forventet, sier Andersen.
– Vi har imidlertid ikke fått inn noen større industrielle eller finansielle investorer, sier Andersen, men forteller om flere som har vist interesse:
– Vi fortsetter dialogen med disse, sier han.
Les også: Norske Sharebox kjøper opp konkurrent
Fikk interesserte ned fra gjerdet
Også Around-sjef Camilla Andersson mener aksjebasert folkefinansiering i stor grad handler om å få så mange som mulig av eksisterende aksjonærer med.
– Når et selskap går ut med en kapital-visjon, er det veldig mange som ønsker å avvente og se før de investerer. Kommer det nok med kapital, er det en interesse hos andre?
Hun tror potensielle investorerer kan gjøre eksisterende investorerer tryggere på å bruke mer kapital.
– Ser du at selskapet har et stort publikum, at responsen blir enorm, så hjelper det på å løfte frem eksisterende investorer, sier Andersson, og eksemplifiserer:
– Kanskje hadde de tenkt til å bruke 100.000 kroner, men når de ser hvilken positiv respons selskapet får hos andre, går de kanskje inn med 100 eller 200.000 til.
– Sett lignende effekter i tidligere runder?
– Ja, i høyeste grad. Vi ser også mange investorer som har hatt dialog med et selskap tidligere, men så har det aldri blitt en beslutning fordi de føler seg usikre på om selskapet klarer å løfte nok kapital, sier hun.
Andersson trekker også frem at plattformen Around er en ekstern aktør, noe som kan være viktig faktor for å få interesserte ned fra gjerdet:
– Ved at vi er en ekstern aktør som kontrollerer og sjekker gjennom en full "due diligence" samt co-investerer, så trygger også det eksisterende investorer til å tenke at "wow, ting er virkelig på stell". Man ser kanskje at ting er så bra som man sa en gang i tiden, sier hun.
Les også: Nøkkelskap-startupen Sharebox henter fem millioner. Satser internasjonalt
12,3 millioner
På toppen av Sharebox' 8,4 millioner hentet via folkefinansiering, utløses nå også 3,9 millioner i offentlig kapital: ett innovasjonslån - og én innovasjonskontrakt, begge fra Innovasjon Norge.
– Det var en viktig konsekvens av den emisjonen vi nå har gjennomført. Pengene skal ellers brukes til videre finansiering av skap, og til videre internasjonalisering av selskapet, samt et nytt skap for bilbransjen, forteller Andersen.
Les også: 17.000 nøkkelleveringer på tre måneder: Nå drar Sharebox til London