Sigrun Syverud, grüinder av Fjong.

Sigrun Syverud: «Pandemiåret var det verste og beste året jeg har hatt med Fjong»

Fjong måtte permittere hele teamet i fjor, men klarte likevel å snu det til noe konstruktivt, forteller gründer Sigrun Syverud.

Publisert Sist oppdatert

Shifter tar tempen på norske gründere i sommervarmen.

1. Hvordan lyder din 20-sekunders pitch?

– Klesindustrien er en av verdens mest forurensende industrier med en helt enorm overproduksjon: 30 prosent av alle klesplagg som blir produsert blir ikke solgt. Av det som blir solgt henger rundt 50 prosent ubrukt.

– FJONG er en viktig del av løsningen på problemet! Vi legger til rette for bærekraftig tilgang til klesvariasjon ved å tilby utleie av overskuddsklær, både anledningsbasert (FJONG Occasion) og gjennom klesabonnementet vårt FJONG Everyday. Med egenutviklet plug-and-play-teknologi skal vi skalere klesdeling og gjøre leie like normalt og enkelt som å kjøpe klær.

2. Norgesferie, utenlandsferie eller ingen ferie i år?

– Det blir hytteturer på fjellet og ved sjøen i Norge. Familien har en nesten 100 år gammel hytte i Øyerfjellet, hvor det knapt er dekning og utedo, så der skal det bli deilig å tilbringe noen dager! Utover det kommer vi til å bruke sommeren godt til å jobbe med å få inn flere fine plagg til FJONG Everyday-abonnentene våre og planlegge ekspansjon til Danmark!

3. Hva er det verste du har opplevd som gründer i året som har gått?

– Pandemiåret var på en måte det verste og beste året jeg har hatt med FJONG. Det startet skikkelig ille med nedstengning, et hav av avbestillinger og så og si fullstendig bortfall av inntekter. Vi måtte permittere hele teamet og gikk inn i en utrolig usikker periode hvor alt var uklart.

– Samtidig ble denne perioden ekstra konstruktiv for oss. Vi brukte tiden under nedstengingen på å fjerne alt i forretningsmodellen vår som ikke var skalerbart eller effektivt, og kom ut med et mer rendyrket digitalt FJONG med fokus på hverdagsleie gjennom klesabonnementet, FJONG Everyday, mer skalerbart oppsett gjennom integrasjon med Renseri.no og sourcing av klær fra overskuddslager hos merker, klesbutikker og designere.

– Endringene har vært svært vellykket og vi er nå i en veldig god posisjon til å vokse raskt videre.

4. Hva er det beste du har opplevd som gründer i året som har gått?

– Det beste med året som har gått var å få gjennomført endringene jeg skisserte over, og virkelig få kjent på kroppen hvordan motgang gjør en sterkere!

5. Har du en favoritt-“icebreaker”?

– Hehe, jeg er ganske klønete og søler ofte for eksempel kaffe eller vann, og opplever at det ofte får folk til å enten hjelpe til med å tørke, begynne å snakke eller bare smile.

6. Du kan velge mellom alle gründere i hele verden, hvem skulle du gjerne hatt i teamet ditt?

– Jeg er veldig fornøyd med å ha fått en av mine favoritt-gründere, Sophie Wiik fra Too Good To Go, med for fullt i FJONG. Hun har utrolig verdifull erfaring fra da hun bygget opp TGTG som bekjemper matsvinn - og i FJONG gjør vi jo mye av det samme bare med klær.

– Av internasjonale gründere står Arianna Huffington høyt oppe på lista. Hun virker vanvittig intelligent og har en enorm gjennomføringsevne.

7. Hvilket annet norsk selskap skulle du ønske at du hadde startet?

– Det må være andre smarte og grønne selskaper som for eksempel Otovo som tilgjengeliggjør solenergi. Er også veldig imponert over Lasse og Arne-Morten i Bookis som har gjort det veldig enkelt å dele på bøker!

8. Hva er det verste du har opplevd i et investormøte?

– Det må være at investoren snakker så mye om seg selv og det de har fått til, at det knapt blir tid til å snakke om oss og hva de potensielt investerer i.

9. Du får tilgang til en valgfri sum fra oljefondet, hva ville du brukt pengene på?

– Først ville jeg investert i bedre UX for FJONG. Så ville jeg sørget for å verne store sjø- og skogsarealer verden over. Resten ville jeg investert i grønn teknologi først innenfor mat- og energiproduksjon.

10. Hva er det viktigste spørsmålet for deg i høstens valgkamp?

– Mer grønn og gründervennlig politikk!

11. Har du kjøpt kryptovaluta i løpet av våren?

Nei, og holder meg foreløpig unna.

12. Eie eller leie sparkesykkel?

Alltid leie! Men bruker aller mest vanlig sykkel eller går.

13. Handler du mat på nett eller i matbutikken?

Jeg startet med matkasse under pandemien og er utrolig fornøyd med det. Deilig og praktisk å lage god mat uten å måtte planlegge så mye.

14. Hvilket ferieland utenom Norge har du savnet mest det siste året, og hvorfor?

Har egentlig klart meg helt fint i Norge og ikke hatt noe stort savn til andre land. Jeg gleder meg dog veldig mye til ekspansjon til Danmark og noen turer dit i den forbindelse!

15. Hva er det flaueste du har opplevd som gründer?

– Ikke kjenne igjen ansikter eller kunne navn på folk man burde kjent igjen. Jeg er ganske dårlig på kjente personer.

16. Hva er det viktigste du skal gjøre til høsten?

– Vi skal lansere app og forbedre brukeropplevelsen på FJONG.com og ikke minst ekspandere til Danmark!

17. Hva bør norske gründere bli bedre på?

Jeg er veldig imponert over det norske gründer-miljøet og hvordan det har skutt fart de siste årene. Mange kan sikkert bli enda bedre på å tenke stort og internasjonalt fra starten og fokusere på å bygge sammensatte team bestående av ulike bakgrunner og personligheter.

18. Fortell noe om deg selv, som vi ikke kan lese på LinkedIn.

Jeg er veldig glad i å synge og kan snakke baklengs!