De bruker psykologi og teknologi for å finne «perfekte par» i utleiemarkedet. Nå har Uninite vunnet 300.000 kroner for ideen.
En blanding mellom Airbnb, Match og Facebook – med litt kunstig intelligens attåt – er det som ifølge gründerne skal løse problemet med kjipe leieforhold når utleier og leietager ikke passer sammen.
Denne uka vant de Kristian Ottosen-prisen. Tema for prisen er sosialt entreprenørskap og prisen er i år på 300.000 kroner.
− Kristian Ottosen-prisen vil bety mye for oss som bedrift og gjør det enklere for oss å lykkes med vår satsning. Dette vil hjelpe oss med å få realisert ideen vår, sier medgründer Christian Wierød i Uninite i en pressemelding.
Kristian Ottosen-prisen er en idépris som deles ut av Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) annethvert år.
− Jeg har investert tid og krefter i Uninite og har stor tro på ideen. Studenter er midt i målgruppen vår og Kristian Ottosen-prisen og SiO vil gi oss viktig drahjelp som gründere, sier Øyvind Hasund Dahl i Uninite.
Psykologi og utleie
Uninites vinnerforslag er en digital tjeneste som kobler mennesker som ønsker å bo sammen - basert på deres interesser og personlighet. Tanken er å først og fremst koble leietakere sammen, hvor Uninite ser for seg unge mennesker som skal flytte til et helt nytt sted hvor de ikke kjenner noen i fra før som en av våres første kunder.
De hevder at tjenesten øker stabiliteten i leieforholdet for utleier. Uninite har en plattform der utleier kan tilby sin bolig. Man kan registrere grunnleggende personlighetstrekk hentet fra psykologien og andre forhold ved å bo sammen (renslighet, sosialt liv m.m.), for å deretter bli “matchet” med andre som søker noen å flytte med og som har felles interesser.
− Ofte synes man det jo er greit at leieboeren eller utleieren ikke er så lik en selv, og at man bare kan bo under samme tak, men ikke nødvendigvis ha så mye med hverandre å gjøre. Er det noe dere har tenkt på?
− For noen er dette helt riktig, men generelt sett mener vi at «like barn, leker best». Vi vil legge inn en funksjon hvor man kan velge hva slags preferanser den andre skal ha. Desto mer detaljert brukeren velger, desto mindre blir sannsynligheten for en match. Grunnen til at vi ikke implementerer dette nå, er at vi ønsker å lage tjenesten sammen med brukerne og følge «Build - Measure - Learn»-metoden, forteller Hasund Dahl til Shifter.
− Hvordan skal dere tjene penger?
− Brukerne betaler en liten sum for å bli verifisert som den de er. Dette er helt frivillig, og er slik couchsurfing fungerer. Vi vil også tjene penger på boligannonser. Til slutt vil vi kunne tjene penger på produkter og tjenester, eksempelvis forsikring, elektrisitet, internett og mobil, sier Hasund Dahl.
− Hva er neste mål nå?
− Første mål er å få verifisert idéen på markedet og å se på eventuelle kursendringer. Vi har nå blitt akseptert på StartupLab og jobber intensivt med å lansere første versjon før skolestart. Vi går samtidig i dialog med Studentsamskipnaden i Oslo om hvordan vi potensielt sett kan automatisere og forbedre deres allerede eksisterende løsning, understreker Hasund Dahl.
Uninite har ti investorer i ryggen allerede.
− Vår visjon er å bruke teknologien vi utvikler til å forene mennesker på alle områder av livet, sier Hasund Dahl.
− Hva skal dere gjøre med pengene dere har vunnet?
− Pengene skal brukes til videre utvikling. Prisen i seg selv er en stor anerkjennelse og bekrefter kanskje et behov i markedet, forteller gründeren.
Fondsstyret har lagt vekt på at Uninite har en tydelig visjon. Forretningsidéen treffer godt både utfordringer i boligmarkedet, ensomhet blant studenter og har et sterkt potensiale for å bli en bærekraftig virksomhet, ifølge styreleder Tone S. Vesterhus, styreleder i SiO og Fondsstyret.
Prisen deles ut ved semesterstart i august.