Skandiabanken lanserer «gründerbank» i 2018
Man hører sjelden gründere skryte av banken sin. Dette vil Skandiabanken gjøre noe med.
Den lille, digitale banken, med hovedsete i Bergen, og som stadig vinner omdømmekåringer, har vært forbeholdt private aktører.
Nå ønsker de å bli det «naturlige valget for frie yrker, gründere, freelancere og konsulenter.» Kreative og nyskapende mennesker bør ikke bruke tiden på bank, skriver Skandiabanken i en pressemelding om banken som skal lanseres i første halvdel av 2018.
Daglig leder av Skandiabanken Magnar Øyhovden forteller til Shifter at deres kunder lenge har spurt om hvorfor Skandiabanken ikke kan lansere bank for bedrifter.
–Men vi har strengt holdt oss til konseptet privatbank. Nå er digitaliseringen kommet så langt og ser at vi kan bidra til å gjøre det enklere for småbedrifter, sier Øyhovden til Shifter.
–Vil dere gjøre noe vesentlig annerledes enn andre bedriftsbanker?
–Nei, ikke på baksiden, men brukeropplevelsen vil vi gjøre så lik vår privatbank som mulig. Den skal være enkel, og vi skal bygge den fra bunnen av. Nå intervjuer vi firmaer som er i målgruppen og finner ut hvor enkelt vi kan gjøre det. Det har vi også tradisjon for, sier han.
Er du gründer? FORTELL OSS HVA DU SYNES OM BANKEN DIN
Tror på flying start
Skandiabanken hadde i 2015 om lag 2,5 prosent markedsandel i utlån til personkunder.
Øyhovden vil ikke svare konkret på hvor stor markedsandel de regner med å ta i bedriftsmarkedet.
–Vi har en stor andel av våre kunder som har tilknytning til et selskap som eier eller leder. Vi tror vi kan få en flying start med disse. Men så må vi også lage et tilbud som er så attraktivt at de er interessert, sier han.
–Er det noen spennende funksjonalitet som kommer som vi ikke ser i dagens banker?
– Nei, vi vil gjøre det lettere med daglige bank- og betalingstjenester. Det er der vi vil starte. Så vil vi bygge ut i ulike faser. I starten vil ikke dette tilbudet være for alle, sier han.
–Hva blir deres største utfordring?
–I starten vil vi måtte gjøre noen investeringer og få på plass de rette personene. Vi har de rette forutsetningene og jeg tror de finnes der ute, forteller Øyhovden.
–Så du ser ingen umiddelbare utfordringer?
–Nei. Kompleksiteten i første fase vil være lav, så kan vi gjøre kloke valg fremover, sier sjefen i Skandiabanken.
SMB-markedet er nærmest neglisjert
–Er dette smart av Skandiabanken?
–Det er smart. SMB-markedet i Norge er nærmest neglisjert. Det er høyere priser, SMB-markedet, og gründere spesielt, utgjør høy risiko. Bankene er mer opptatt av store konserner. Så antar jeg at Skandiabanken bruker det siste av teknologi, slik at de kan få bedre digitale løsninger som støtter bedriftene. Gründere er ikke opptatt av bank, men å skaffe sine egne kunder og bygge bedriften, sier Susanne Hannestad, som tidligere var leder for kortvirksomheten i Nordea, og som nå er daglig leder i konsulentselskapet Fintech Mundi.
Er du gründer? FORTELL OSS HVA DU SYNES OM BANKEN DIN