Morten Moe Gjendemsjø og Henrik Sjølie i Tribe. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Slik overvant Tribe motstanden fra forsikringsgigantene

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 9. oktober 2018

Da samarbeidsviljen i bransjen forsvant, utviklet den unge forsikringsagenten en helautomatisert løsning for å ta kunden til konkurrenten. 

Tribes mål er å gi kunden et godt og rimelig forsikringstilbud – lynraskt, uten lange og kjedelige prosesser. Med sin opprinnelige chatbot-tjeneste fikk de en digital fullmakt til å hente ut forsikringsavtalen fra et konkurrerende selskap.

Det tok først typisk ti minutter. Så én time. Men med volumet, kom motstanden fra konkurrentene. Etter hvert kunne det gå 30 dager før papirene fra gjeldende forsikringsselskap kom i retur. Andre ganger ble forespørselen ubesvart.

– Vi ble helt nødt til å finne en annen løsning, sier Tribe-gründer Henrik Nygård Sjølie – om det han nå omtaler som verdens raskeste forsikringstilbud.

Den to år gamle forsikringsagenten etablerte seg raskt som en utfordrer til de store forsikringsselskapene – og lokker nye kunder med både prisgaranti og vennerabatt i en heldigital brukeropplevelse.

– Vi måtte være annerledes fordi vi konkurrerer i et marked der det finnes så vanvittig mye erfaring og kapital, sier Tribes CTO, Morten Moe Gjendemsjø.

Les også: Tre grunner til at forsikringsselskapene fortsatt kan komme seg helskinnet ut av det digitale hamskiftet

Automatisert løsning

Nå garanterer han et forsikringstilbud gitt på få sekunder. Istedenfor å være prisgitt velviljen hos konkurrerende aktører, er prosessen nemlig automatisert. Nøkkelen lå i BankID.

– Nå bruker vi kanskje verdens sikreste innloggingsmetode for å få kundens samtykke til å hente ut forsikringsavtalen hos deres inneværende selskap, sier Moe Gjendemsjø – og forklarer teknologien bak:

– En slags robot henter ut relevante dokumenter fra kundens «min side» og sender disse til en tjeneste som kan tolke all dataen. Deretter blir irrelevant informasjon fjernet og alt satt i system.

I siste ledd kan Tribe gi kunden et tilbud basert på de nøyaktig samme dekningene og vilkårene som kunden allerede har, til en fem prosent lavere pris. Foreløpig forutsatt at du er en eksisterende kunde hos Gjensidige, If, DNB, SpareBank1, Tryg, Frende og Eika – omlag 85 prosent av markedet.

– Som kunde trenger du ikke gjøre noe annet enn å logge inn med BankID. Så fikser vi resten, sier Moe Gjendemsjø.

Det var nettopp Tribes utgangspunkt: – Vi så et kjempestort behov for å gjøre brukervennligheten i forsikringsbransjen bedre. Hele ambisjonen var å forenkle prosessen betraktelig. Det har vi klart nå, sier Sjølie.

Tøff motstand

– Og med vår nye løsning, er det vanskeligere å hindre oss, men de jo gjør visse tiltak likevel, da. Som å blokkere IP-adressen vår.

Ifølge Sjølie har Tribe forsøkt å ha en dialog med bransjen i både uformelle- og formelle samtaler, men skal som regel ha blitt henvist til Finans Norge.

– Finans Norge har vært utrolig positive til å finne løsninger som gjør brukeropplevelsen bedre. Vi hadde et møte hvor store deler av bransjen var samlet i regi av dem, men motstanden fra bransjen var betydelig. Vi har likevel valgt å ikke ta «konflikten» videre, forteller Sjølie.

Finans Norge sendte før sommeren ut et rundskriv til alle medlemmene om tilrettelegging for nye aktører i bransjen. Der påpekte organisasjonen at kravene om å legge til rette for bytte av forsikringsleverandør blir stadig tydeligere.

– Her understreker vi at våre medlemmer må være fremoverlent i å søke gode, effektive og sikre løsninger nettopp for at konkurransen i dette markedet skal fungere etter intensjonen, informasjonsdirektør Tom Staavi.

Ønsker samarbeid

Tribe har i dag omlag 2500 kunder. Målet er lønnsomhet – og 10.000 brukere i løpet av neste år. Den nye løsningen har også fått stor oppmerksomhet, primært fra internasjonale aktører:

– Vi tenker jo at dette funker like bra internasjonalt. Så etter hvert ønsker vi å etablere oss i nye markeder, men i første omgang skal vi gjøre denne tjenesten stabil og skalere den opp her hjemme, sier Sjølie.

Han innrømmer imidlertid at de kunne ha vært på et annet sted nå, hadde det ikke vært for motstanden.

– Hvis vi hadde fått respons på fullmaktene vi sendte i rimelig tid, så hadde vi åpenbart vært på et annet sted. Forsikring er et lavinteresseprodukt. Det er egentlig ikke noe du vil, og du håper du aldri får bruk for det. Da skal det mye til for at kundene gidder å vente på et nytt tilbud i 30 dager, sier Tribe-gründeren.

Les også: Cloud Insurance vokser ut av Norge: – Det er litt paradoksalt, en bitteliten norsk startup får enklere innpass i London og USA

Fakta om Tribe:

  • Startet i 2016 av av Rune Brunborg (tidligere strategisjef i Skandiabanken og leder for Finn.no-selskapet Penger.no) og Henrik Nygård Sjølie (tidligere produktsjef i Finn.no). Nå 23 ansatte.
  • Selskapet er eid av de ansatte, og med seg på laget har de investorer som Christian Thommesen (gründer og investor), Snö Ventures, (investor-selskap), BearingPoint (konsulentselskap), Oddgeir Garnes (Google Norge-direktør, Tore Malme (investor, seriegründer) og Martin Johnsrud Sundby (skiløper).
  • Tribe tilbyr nesten alle typer forsikringer til privatpersoner, og målet er å lage de beste digitale kundeopplevelsene, og å tilby kundene en mer rettferdig pris.