Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Slik skal norske bedrifter bli digitale: «Norge kan ikke bli best i alt»

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 3. september 2018

Forslagene omfatter blant annet å sørge for cybersikkerhet, og utvikle offentlige rammeverk som gir innovasjon og digitalisering. 

Det er den regjeringsoppnevnte Digital21-gruppen som har kommet med forslagene, og de anbefaler totalt 64 forslag innen fem ulike områder, skriver Nærings- og fiskeridepartementet i en pressemelding.

De overordnede anbefalingene er at man skal: Utvikle den digitale teknologibasen som norsk næringsliv trenger framover, sørge for cybersikkerhet, sikre tilstrekkelig og riktig kompetanse, gjøre dataressurser tilgjengelig og sørge for god infrastruktur, og utvikle offentlige rammeverk som gir innovasjon og digitalisering.

— Norske bedrifter må ta i bruk de nyeste teknologitrendene, for ikke å gå ut på dato. Denne digitaliseringsstrategien gir oss mange anbefalinger for hvordan regjeringen kan hjelpe næringslivet med nettopp det. Det blir viktig for arbeidsplassane i framtiden, og for å sikre et berekraftig velferdssamfunn, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i pressemeldingen.

— Digitaliseringen kommer fort

Digital21 kom også med budskapet om at Norge ikke kan bli best i alt, og at man derfor bør prioritere de teknologiområdene som gir mest for norsk næringsliv. Særlig kunstig intelligens (AI), stordata (Big Data) og tingenes internett (IoT) og autonome systemer kan bli viktige for Norge i årene som kommer. Videre anbefaler Digital21 at det bør opprettes forskningssenter for næringsrettet digitalisering.

— Digitaliseringen kommer fort og gir mange muligheter i hele næringslivet. Vi har savnet en strategi som ser helheten og setter en retning. Derfor er vi glade for å legge frem Digital21 nå, sier utvalgsleder Morten Dalsmo.

I industrimeldingen, som kom våren 2017, bestemte regjeringen at arbeidet med Digital21 skulle begynnes. Målet har vært å lage en strategi som går på tvers av bransjer og forskningsmiljø, men stiller seg bak felles mål og tiltak.