Administrerende direktør i Easybank Oddbjørn Berentsen. Foto: Easybank

Nisjebankene i sterk vekst: – De tradisjonelle bankene har mye å lære av oss

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 7. mai 2018

Små digitale banker som Instabank, Easybank og Monobank melder alle om gode resultater. 

Det skriver Dagens Næringsliv.

– Forbrukslån har ikke vært et kjent produkt. Folk er mer oppmerksomme på det nå. Det er heller ikke nødvendigvis slik at nisjebankene bare øker markedet. Småbankene spiser av de store, slik Netcom i sin tid gjorde av Telenor, sier gründer og banksjef Bent Gjendem i Monobank til avisen.

Administrerende direktør Oddbjørn Berentsen i Easybank ser tilbake på en resultatvekst på 111 prosent fra første kvartal i fjor til samme periode i år. Han tror veksten skyldes tilgjengelighet.

– Vi er kundevennlige, effektive og digitale. Jeg tror de tradisjonelle bankene har mye å lære av oss, sier Berentsen til DN.

Til sammenligning trapper DNB ned sitt tilbud av forbrukslån.

– DNB ønsker å ta en ansvarlig rolle innen forbrukslån. Vi skal være tydelig på betingelser og tydelige i våre råd knyttet til nedbetaling av disse lånene, sier Åse Marthinsen, leder for betaling i personmarked i DNB – til DN.