HomeControl vant 100 Pitches. Foto: Mona Sprenger

Smarthus-startupen HomeControl vant 100 Pitches: "Vi ser etter mer penger for å vokse. Vi trenger flere folk, for vi er overarbeidet så det synger etter."

Publisert Sist oppdatert

HomeControl stakk av med 300.000 kroner i finalen i 100 Pitches. Men det er småpenger i forhold til hva selskapet skal hente av penger for å skalere internasjonalt.

Gründer Yngvar Pettersen i HomeControl var siste selskap ut i den lange pitcherekka i finalen på 100 Pitches i DNB-bygget på Bjørvika under Oslo Innovation Week. Men han hadde kontroll på feltet likevel.

Smarthusselskapets plattform styrer en rekke enheter i hjemmet, og har allerede store kunder som Lefdal og Elkjøp. I tillegg til selve nytteverdien av produktet, som for eksempel energieffektivisering, ble kundene trukket frem som en av grunnene til at nettopp HomeControl gikk av med seieren i knallhard konkurranse med 16 andre startups.

– Utfordringen i dag er at ingen av devicene snakker på den samme plattformen og at det er mange ulike produsenter. Vi lager hjernen til ditt hjem, sa han under pitchen.

Han viste også til at selskapet nå var på vei inn i Nederland og Spania.

Utladet

– Det er vel nå vi skal spørre «hva føler du nå»?

– Veldig utladet. Prisen er en kreditt til alle de som står på. Gründerne av selskapet, et dødsrått styre, og ikke minst kundene som tror på oss, og som har vært med tidlig, sier Ingvar.

– Dere har jo en ganske heftig kundegruppe til å være en startup?

HomeControl vant 100 Pitches. Foto: Mona Sprenger

– Jeg tror vi turte å gå til dem før vi var helt klare, men de har fulgt oss over flere år nå. De har sett at vi har levert, og vi har vært superheldige som har fått lov til å være den ene «brainen» hos Elkjøp og Dixon i dette markedet, sier han.

Må tørre å våge

Vinneren sier at de turte å satse før produktet var helt 100 prosent.

– Det må vi i Norge lære oss. Vi må tørre å gå ut med produkter når de bare er 80 prosent klare. For se hvem vi konkurerrer med, selskaper som Google og Samsung. Tør du ikke, så går det ikke, påpeker han.

Rask utvikling

Pettersen er veldig glad for utviklingen til selskapet den siste tiden. Han sier at de nå har forespørsler fra 12 land.

– Vi ekspanderer og ser etter mer penger for å vokse. Vi trenger flere folk, for vi er overarbeidet så det synger etter.

– Markedet er der, og det er en grunn til at Google, Samsung og alle de andre store satser så mye. For det er dette som er greia, mener Pettersen.

Han hevder at HomeControl fortsatt ligger en del måneder foran konkurrentene.

Henter store penger

– De pengene dere fikk her i dag, det er lommepenger, det da?

– Det er en promille av det vi spør om. Vi spør om mye penger nå, sier han.

Homecontrol skal hente mellom 30 og 50 millioner i markedet.

– Det må til for å komme ut der?

– Ja, både til videreutvikling av plattformen og markedsføring. Vi har for eksempel ikke råd til TV-reklame, så vi må bruke sosiale medier og andre kanaler.

Flere av kundene er godt oppi årene, blant annet har de en 75-åring, så det er ikke bare sosiale medier som gjelder. Og nå skal nye utfordringer løses på den tekniske siden.

– Vi har en hjerne som allerede har støtte av flere trådløse protokoller enn andre, som i tillegg er i salg. Men det tar tid å få på plass støtte til alle devicene vi trenger, og det koster penger.