Contact er en smartklokke med SIM-kort og innebygde sensorer. Den kan registrere fall og puls, har innebygd GSP-sporing og en toveis-kommunikasjon med alarmknapp.

Smartklokken som skal redde liv, håver inn millioner

Publisert Sist oppdatert

ContinYou var nær målet om 15 millioner, men crowdfundingen stoppet på 11. Nå er emisjonen utvidet. 

– Emisjonen skal styrke salgsapparatet i Norge og Norden. Nå er målet å selge 3.700 klokker i 2018, sier daglig leder Terje Tobiassen.

Han var fornøyd med summen på 11, men 15 millioner kroner var riktignok kalkulert til å være et minimum, og crowdfundingen ble utvidet med ytterligere tre uker.

– Vi fikk innspill fra flere at de hadde blitt gjort oppmerksomme på emisjonen i siste liten og at det var ønskelig med litt ekstra tid, sier Tobiassen.

Les også: Tidligere KrF-nestleder går til norsk startup: «Jeg ønsker å være en brobygger til det offentlige»

Innebygd sensor

De første pengene kom i all hovedsak fra eksisterende aksjonærer.

– Men det betyr mye at de fremdeles har tillit til oss og produktet, og det fine med crowdfunding, er at vi likevel når ut til mange, sier Tobiassen.

Selskapet utvikler Contact, en smartklokke med SIM-kort og innebygde sensorer. Den kan registrere fall og puls, har innebygd GSP-sporing og en toveis-kommunikasjon med alarmknapp.

Dersom klokken registrerer unormaliteter, blir det sendt en melding til de foresatte med aktuelle GPS-koordinater.

– Contact trigger meg. Å jobbe med elektronikk og finne smarte løsninger, er spennende, sa Tobiassen i et intervju med Shifter i fjor vinter.

Hjertet stoppet

Gründeren var selv nær å miste livet. Hjertet stoppet da han satt bak rattet. Så husker han ingenting.

– Forbipasserende drev livredning på meg i opp mot 20 minutter. Ambulansepersonalet ga meg nesten opp, men på det fjerde elektrosjokket startet hjertet igjen, har Tobiassen tidligere fortalt om episoden i 2014.

Gründer og CEO Terje Tobiassen. Foto: ContinYou

Nå har teamet vokst til 16, og et hundretalls «helseklokker» er allerede solgt.

– Vi jobber også mot ulike distribusjonsavtaler. Akkurat nå står kunden og venter litt på oss, sier han.