– Jeg tenkte at dersom Snapsale skulle gå konkurs, så ville det ikke være noe mer – bare slutten, sier Geir Engdahl. Men nå er han godt i gang med et nytt prosjekt, sammen med den kjente gründeren John Markus Lervik.
Annonse
Den etter hvert så kjente historien om programmeringsesset Geir Engdahl som sluttet i Google for å starte for seg selv, har fått et nytt kapittel.
Kjapt fortalt hadde han sett hvor enormt godt søkegiganten hadde tjent på et produkt som han hadde vært med på å utvikle. Den opprinnelige ideen til Engdahl var å lage en lånetjeneste for at folk skulle låne ting til hverandre, med det som het Skylib. Etter hvert skjønte han at det ikke «fløy». Det var mange som la ut ting, men ingen som ville låne. Så snudde de Skylib om til det som skulle bli Snapsale, og som gikk inn i rubrikkmarkedet og fikk Schibsted på eiersiden.
Det som siden skjedde kjenner de fleste i gründermiljøet ganske godt, og endte med en 14 siders reportasje i Dagens Næringsliv der konflikten mellom Snapsale og Schibsted ble brettet ut, under tittelen «Fikk gründerdrømmen knust av Schibsted».
Annonse
Annonse
Tapte muligheter
I denne artikkelen skal vi ikke invitere partene til enda en lang omkamp om alt dette, og anbefaler heller leserne til å ta en tur i arkivet, men som Engdahl kommenterer:
– Man kan jo si at vi ikke kom så godt overens. Dette er en lang historie, og jeg følte at det som kom frem i DN bare var en prosent av det som skjedde. Vi skal sitte her lenge hvis vi skal gå gjennom alt.
Den tidligere Snapsale-gründeren fortalte om gründerlivet under et møte på Øyafestivalen, som en del av debattserien «The Waterfront Ideas», i regi av Deloitte og Munchmuseet.
Annonse
Engdahl beskriver Snapsale-tiden som seks år med «opportunity cost».
– Hvis jeg hadde fortsatt med Google-lønn i de årene, kunne jeg sikkert pensjonert meg nå, sier den forhenværende Snapsale-gründeren.
Annonse
– Jeg håper noen kan dra nytte av historien med Snapsale, og at det vil gjøre reisen lettere for noen i fremtiden, ellers er jeg personlig ferdig med saken og ser frem til å skape nye verdier i et nytt selskap. Det er deilig, fortsetter han.
Sov ikke, spiste ikke
Annonse
Når Engdahl ser tilbake, synes han det var krevende med jobben som daglig leder for en bedrift med ti ansatte. Han måtte lære ledelse «the hard way».
– Du føler et ansvar, særlig når ting ikke går etter planen, når selskapet ikke får inn penger, og du lurer på hvordan du skal betale dine ansatte neste måned. Det går inn på deg, og det gikk inn på meg. Jeg sov dårlig, etter hvert sov jeg nesten ikke i det hele tatt. Jeg klarte ikke å spise, og hadde det fysisk vondt.
– Jeg tenkte at dersom Snapsale skulle gå konkurs, så ville det ikke være noe mer – bare slutten. Jeg hadde noen vrangforestillinger om hva som ville skje etterpå, som viste seg ikke å stemme, sier Engdahl.
Han forteller om en situasjon der han slet for å opprettholde fasaden overfor investorer og også ansatte.
– Til slutt måtte jeg bare gi meg, og kaste kortene.
Planla flytting
Da Snapsale sprakk, og Engdahl valgte å fortelle til Dagens Næringsliv hvordan han hadde opplevd det, var han overbevist om at han måtte flytte til utlandet og starte et nytt liv.
– Jeg trodde det ville være for mye å leve med skammen av å ikke lykkes. Kanskje kunne jeg dra tilbake til Canada og jobbe for Google der. Men det som skjedde etter saken i DN var at jeg fikk veldig mange jobbtilbud, og mange veldig gode tilbud også, forteller Engdahl.
Ikke minst kom den kjente norske seriegründeren John Markus Lervik på banen og ville ha Geir Engdahl med for å bygge opp det nye selskapet Cognite.
– Det er der jeg er nå, og jeg har det veldig bra, sier Engdahl.
Naiv?
I paneldiskusjonen på Øyafestivalen ble han spurt om han ikke hadde vært naiv.
– Jeg startet med noe som ikke hadde en forretningsmodell, som i og for seg selskaper som Facebook og Google også har gjort. Og tenkte at dette går greit, bare jeg tjener en øre per bruker hvis jeg har en milliard brukere. Det er det som kalles kinamatematikk, og det funker sjelden bra i praksis.
Etter hvert kom han frem til at han trengte folk rundt seg, med kompetanse på ting han ikke selv hadde greie på. På spørsmål om hva han har lært, svarte Engdahl:
– Det er noen praktiske ting jeg har tenkt på. Som at du ikke kan være flink i alt. Det må være et team, og noen må selge ideen. Du må finne folk som er gode på ting du ikke kan. Hvordan vet du at de er gode? At de står løpet ut? At de vil det samme som deg? At de går i riktig retning?
Introvert teknolog
Engdahl er ikke overraskende også opptatt av at gründerne må sørge for at selskapet ikke er «ferdig», dersom noe skulle skjære seg. For eksempel dersom noen av gründerne skulle trekke seg ut. Dessuten bør man gjøre grundig gjennomgang av investorene, due diligence, for å unngå å få inn feil investorer.
– Det er viktig å snakke med de som de har investert i før, og hvordan de har opplevd det, sier Engdahl.
Han skulle gjerne ønsket at han hadde gjort dette tidligere, da hadde det vært lettere i dag, ifølge Engdahl.
– Jeg var interessert i teknologi og var en introvert person. Å ta opp telefonen og ringe et selskap der noen har jobbet før, det var vanskelig.
Ble advart
Geir Engdahl har også lært at dersom man gir opp noe, går det utrolig kort tid før man kommer videre. Selskapet han nå jobber for, Cognite, er allerede dobbelt så stort som Snapsale var, og vokser raskt.
– Det er noe befriende med å gå videre, sier Engdahl.
Han forteller at han fikk utelukkende positive tilbakemeldinger etter at han sto frem med sin gründerhistorie i DN, selv om han på forhånd ble advart mot at det ikke kom til å være noen som ville jobbe med ham etter et slikt oppslag.
– Jeg var veldig nervøs før det kom ut, om hvordan dette ville bli mottatt. Så skjedde dette, sier Engdahl, som altså hadde planene klare for å flytte ut av landet og starte «et nytt liv».
– Når skjønte du at det ikke kom til å bli slik?
– Ikke før etter at artikkelen i DN kom ut. Jeg ble oppringt sikkert hundre ganger, med jobbtilbud og folk som ville vise sympati. Ja, jeg har vel aldri hatt så mange jobbtilbud som etter den artikkelen, både fra store norske selskaper og internasjonale selskaper.
Suksessgründerens inviterte inn
Tidligere Cxense- og Fast-gründer John Markus Lervik hadde hatt kontakt med Engdahl gjennom flere år, og da Snapsale var i ferd med å sprekke, tok han kontakt igjen, for å høre om programmeringsesset var klar for nye utfordringer.
Selskapet Cognite lager en industriell dataplattform, der målet er å optimere den virkelige verden. Selskapet har fått inn flere kjente investorer på eiersiden, blant andre Kjell Inge Røkkes Aker-system.
– Innenfor webteknologi er det sykt mange blodoptimerte algoritmer, som for eksempel styrer hvilke annonser du ser. Men i den fysiske verden er det ofte latterlig dårlige prosesser, sier Engdahl.
Cognite skal bruke data fra sensorer til å hjelpe industrien til å bli mer effektive, bruke ressursene på en mer fornuftig og energieffektiv måte. Engdahl mener det nye selskapet har satt sammen et «sykt bra» team, både teknisk og kommersielt. Siden oppstarten i vinter, har selskapet allerede vokst til mer enn 25 personer, og har som mål å bygge Norges sterkeste teknologimiljø over de kommende årene.
– Der Snapsale var skjevt, med mye tyngde over mot det tekniske, er dette også komplementert med folk som er flinke kommersielt og med kunder. Så jeg har trua.
Lettere
Han viser til hvor mye lettere det nå går, med nettverket gründere og de andre i selskapet har. Der Engdahl i Snapsale måtte slite i ukesvis for å få til møter, er møtene nå bare en telefon eller epost unna.
– Jeg savner ikke å være daglig leder. For meg er det mye bedre å være CTO, og bare fokusere på det tekniske, sier Engdahl.
Han ser ikke på seg selv som noen CEO-type.
– Jeg satt i et styremøte, der det skulle velges en daglig leder. Så pekte de på meg, og jeg var ikke forberedt på det engang, sier han.