Utvikler Sondre Tagestad, COO og medgründer Moina Tamuly og CEO og medgründer Magnus Arveng. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Snudde opp ned på planen: Derfor droppet Ntention å produsere drone-hansken

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 19. august 2019

Etter en vellykket salgskampanje, trakk de seg tilbake for å stake ut en ny kurs. Nå sikter hanske-gründerne enda høyere, blant annet i samarbeid med Norconsult. 

Moina Tamuly gestikulerer, snakker om nettopp kroppsspråk, at det er disse bevegelsene alt dreier seg om.

– Det handler om å bygge teknologi som tar høyde for oss mennesker og hvordan vi kommuniserer, sier medgründeren og siterer science fiction-forfatter Arthur C. Clarke: En tilstrekkelig avansert teknologi kan ikke skilles fra magi.

Det tre år gamle selskapet byttet i sommer navn fra Arveng Technologies til ntention. Et resultat av en lang strategisk prosess; teamets tøffeste periode så langt.

– Det var viktig å forene teamet om et navn som alle kunne stille seg bak og som støtter opp om visjonen, sier medgründer Magnus Arveng og innrømmer:

– Det har vært perioder hvor vi har vurdert om vi skulle legge ned hele sjappa, sier han og deler tankene som tidligere i år kastet en mørk skygge over hele prosjektet:

Skal vi fortsette å tenke så stort når studiene går i dass? For hva er det vi egentlig driver med, og det noen som i det hele tatt vet hvor vi skal?

– Det har vært skikkelig tøft, men så var det den iboende følelsen, da … Den kløen etter å få det til. Vi så potensialet, men hadde ikke fått bevist det ennå. Da må du bare slåss, sier Arveng.

Ikke visst veien videre

Selskapet teller i dag 25 involverte og 11 ansatte. Sistnevnte er alle NTNU-studenter, hovedsakelig fordelt på industriell økonomi, kybernetikk og robotikk samt industridesign.

I fjor hentet de nær én million kroner, men selskapet har ennå til gode å utbetale lønn.

– Vi har alltid fått mye oppmerksomhet for å ha en såpass «bold» visjon om å styre tingene rundt oss med kroppsspråk – uten egentlig å vite hvordan vi kan skalere teknologien, sier Tamuly.

I fjor høst lanserte selskapet en salgskampanje med sin egenutviklede hanske som kan fly drone med kroppsbevegelser.

Selskapet ble stiftet av Magnus Arveng med hans mor og bror i august 2016. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Det var gøy, den ble finansiert, og de solgte «høvelig greit», forteller gründerne. Men så handlet det ikke først og fremst om droner.

– Droner var kult og litt i vinden. Men vi har alltid drømt større, sier Arveng og forteller om fjorårets kampanje som først og fremst var et proof of concept:

– Vi ville vise at fikk til teknologien, at vi klarte å gjenkjenne bevegelser og deretter bruke det til å styre noe, sier Arveng og løfter armene:

– Med en gang du får på deg hansken og ser at du kan kontrollere noe som står der borte med en enkel bevegelse … Da føler du deg mektig. Du får en slags kraft, sier Arveng.

Dropper hardware til forbruker

Det lå imidlertid lite business i å bli underholdt på den måten, konkluderte studentene. Listen som talte mot å lage et produkt lik denne, vokste seg stadig større.

Det ville blant annet være vanskelig å skalere teknologien, og brukeren kunne i prinsippet gjøre den samme jobben med mer tradisjonell drone-styring. Drone-hansken var rett og slett en «nice to have» fremfor «need to have».

– Vi ble nødt til å finne et reelt problem vi kunne løse, sier Arveng.

Les også: Tibber satser tungt på hardware, og flytter produksjonen hjem: Derfor bør flere følge etter

Lyttet ikke til advarsler

Siden dag én har gründerne tenkt at de kan bli størst i verden, tross en rekke advarsler underveis:

– Når man får råd fra folk man virkelig ser opp til, med en liste fra A til Å på hvorfor vi ikke burde drive med det vi gjør, så er det kanskje vanlig å lytte og legge seg litt neppå, sier Tamuly.

– Det har ikke vi gjort.

I fjorårets søk etter et reelt problem de kunne løse, ble det først klart hva de ikke skulle gjøre: Forbrukerelektronikk.

Det vil si, hadde det vært enkelt, kunne ha de ifølge Arveng ha fullført kommersialiseringen av drone-hansken. Resultatet av risikovurderingen ville imidlertid noe annet.

Arveng Technologies møtte Erna Solberg i fjor. Foto: Gorm K. Gare

– Det ble først og fremst for kapitalkrevende. Vi måtte kjøre et «run» på minimum 5000 enheter hvis vi skulle produsere i Kina. Da visste vi heller ikke om vi kom til å tjene penger på det. Ikke før vi kanskje hadde brukt et par år allerede, sier Arveng og legger til:

– Det er så mange fallgruver. En liten «tooling»-feil kan koste deg skjorta, eller et uheldig valg av feil komponenter kan være fatalt, sier han og viser til Flowmotions konkurs før sommeren:

– Vi ha jo lært mye av økosystemet rundt oss og sett at det ikke alltid er like gøy.

Les kommentaren: Den sårbare forretningsideen: Derfor er hardware hardt

Endret selskapets kurs

Etter et halvår med ukentlig workshops for å stake ut en ny kurs, landet selskapet på en b2b-forretningsmodell rettet mot industribedrifter istedenfor.

Nå utvikler ntention en fullskala software-plattform for ulike oppdrag forankret i menneskelig intensjon, å kommunisere med maskiner via kroppen – og ikke krevende kontrollsystemer.

Selskapet har det siste året utviklet en robotarm som kan styres med samme hanske-teknologi samt en «musikk-hanske» som kan regulere lyd og lys.

Gjennom sommeren har selskapet også jobbet med å implementere samme teknologi inn i VR, i et samarbeid med Norconsult, Nordens ledende tverrfaglige rådgiverbedrifter – som plattformens første testkunde.

Visualiseringstjenester står ifølge gründerne for opp mot én prosent av omsetningen i byggebransjen. Hansken lar deg interagere med en virtuell verden.

– Frem til nå har man ikke kunnet interagere med det man ser i VR på en annen måte enn via konvensjonelle kontroller. Med vår løsning kan du ta, flytte og føle på modellene, forklarer Arveng og nevner arkitekter som høyst aktuell kundegruppe.

Les også: Henter millioner til å gjøre droner intelligente: «Uten mennesker i loopen»

Ferdigstilte samtidig som konkurrenten

Da selskapet tidligere i sommer hadde fullførte den tekniske løsningen i Norconsult-prosjektet, måtte de innkalle teamet til et aldri så lite allmøte, igjen: En utenlandsk aktør hadde nettopp lansert et nærmest tilsvarende VR-produkt.

– Det var jo veldig gøy, da. Endelig var vi tatt igjen av markedet, sier Tamuly som raskt dro ned på et besøk.

– Utelukkende gøy?

– Nei, det var jo litt krise på kontoret. Vi måtte jo spille kortene våre riktig, sier han og legger til:

– Vi kunne ha kjørt på med egne planer, latt som om de ikke eksisterte. Men vi syns det mye hyggeligere å jobbe sammen med folk enn å jobbe mot dem, så lenge det plass til alle, sier Tamuly.

Vil samarbeide om VR-hanske

Ntention er fremdeles i dialog med den utenlandske aktøren om et potensielt samarbeid. Én løsning kan være å få bruke deres hardware, forteller Tamuly.

– Da hadde vi sluppet å lage den, slik at vi kan heller fokusere på interaksjonssystemet vårt.

Selskapet planlegger videre en større finansieringsrunde mot slutten av året.

– Det har vært litt av en reise så lang. Vi har fått oss noen «reality checks», men nå er vi virkelig på et bra sted.

Les også: Wiral solgte for 4,4 millioner: Nå tar de grepet som skal føre zipline-kameraet til nye høyder

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.