Otovo skrur opp farten. Øverst: Stein Magnus Jodal, Kristian Klette, Mette Rye-Larsen, Andreas Thorsheim, Christel Mathiesen, Nederst: Fredrik Hertzberg, Simen Jørgensen, Rikard Eide og Tormod Engesæth Foto: Jon Gorospe

Solcelle-selskapet Otovo henter 22,5 millioner kroner. Bakken&Bæck spytter inn pre-såkornsmidler og Agder Energi Venture leder runden.

Publisert Sist oppdatert

DU LESER DET FØRST PÅ SHIFTER: Solcelle-selskapet som har skutt fart i år, får penger til å akselerere ytterligere.

Otovo installerer solceller på boliger og bygninger. De står for kosten ved installasjonen. Deretter betaler husstanden en fast månedspris som er en nedbetaling av anlegget. All solstrøm som produseres går til husstanden. Overskuddsstrøm kan selges tilbake til strømnettet.

Otovo har tidligere hentet inn syv millioner kroner til selskapet. I mai i år varslet selskapet en ny investeringsrunde som skulle avsluttes i løpet av sommeren. Nå er den avsluttet.

–Vi hentet 22,5 millioner kroner. Agder Energi Venture ledet runden, sier Andreas Thorsheim, daglig leder i Otovo til Shifter.

Ifølge DN har Agder Energi Venture kjøpt 15 prosent av selskapet.

Etter det Shifter erfarer var selskapet verdsatt til 50 millioner kroner før emisjonen.  Otovo har nylig også inngått en avtale med Agder Energi-eide Los, som vil tilby Otovos løsning til deres 150.000 privatkunder.

Pre-såkornsmidler fra Bakken & Bæck

Andre investorer på listen er investeringsarmen til konsulentselskapet Bakken&Bæck, som i juni mottok fire millioner kroner i pre-såkornsmidler.

–Bakken & Bæck Invest har investert en million kroner av presåkorn-midlene i Otovo. Vi kan bidra både med digital produktkompetanse, forretningsutvikling og internasjonalt nettverk til selskapet, og vi har store forventninger til Otovo i årene fremover, sier Anne Worsøe i Bakken&Bæck til Shifter.

–Vi har også en rekke engelinvestorer på lista, som Sverre Munch og Trond Riiber Knudsen folk fra tech, finans og eiendom, sier Thorsheim til Shifter.

–Sitter gründerne på majoriteten av aksjene etter emisjonen?

–Ja, det gjør vi, sier han.

Større fart

APPEN: Slik ser Otovos app ut som blant annet gir en oversikt over mye strøm som produseres på taket.

Han er fornøyd med å ha gjennomført denne runden, som betyr at selskapet kan øke farten ytterligere.

–Vi har høy fart og det er viktig å utnytte farten. Erfaringen fra andre land er at de som er kjappest ute får posisjoner som det er vanskelig konkurrere mot. Desto raskere vi møter kunder, jo raskere kan vi lære og bruke kreftene våre riktig. Simen Fure Jørgensen (medgründer) er en av de fremste ekspertene på Lean Startup. Han og utviklerteamet har et mindset som handler om at alt må gå fort. De vil ikke kaste bort tid på ting som ikke er etterspurt i markedet, sier Thorsheim.

Ifølge Thorsheim er deres forretningsmodell også raskt skalerbar.

–Det tar én dag å installere. Det er ikke noe i veien for å bygge flere titalls tak i uka, og det er kapasiteten nå. Det må vi øke enda mer neste år, sier Thorsheim, som tydeligvis har «dårlig tid».

Han forteller at bestillinger som kommer i dag, ikke blir installert før i 2017. Dette fordi de kjøper inn paneler i store volum for å få prisen ned. Det betyr samtidig at leveransen tar lenger tid.

På utkikk etter nye markeder

–Planlegger dere å ekspandere utenfor Norge?

–Vi ser etter markeder med lav solenergi-penetrasjon og høy kvalitet på offentlig bygningsdata. Det gjør at vi kan kutte kost i forhold til amerikanske selskaper som må forholde seg til dårlige data.

Thorsheim forklarer at det er veldig god kvalitet på bygningsdata i Norden. Ting som hvor høyt taket er, vinkelen, størrelsen osv, som betyr at Otovo automatisk kan regne ut hvor mange paneler huset trenger og hva det vil koste. Da slipper de å ha personer som regner ut dette gjennom først å befare eiendommen og deretter beregne kosten.

–Hvor har de lav penterasjon og høy kvalitet på data?

–Norden, Baltikum og flere land i Øst-Europa, sier han.

–Har dere gjort noen fremstøt?

–Nei.

–Selge, levere og finansiere som fy..

Teamet til Otovo består nå av ni personer hvorav halvparten jobber med utvikling. Ifølge Thorsheim har selskapet mellom 150 og 200 kunder.

–Hva er den største utfordringen dere vil støte på i år?

–Jeg har ikke akkurat noen rangert liste. Vi må evne å selge solcelle-abonnementet i markedet vårt. Så må vi få dem opp på tak på en billig måte, kjøpe i stort volum og ha en effektiv verdikjede. Og vi må gjøre det så de små kraftverkene våre har høyere "yield" enn finansieringskosten vår. Så da gjelder det vel bare å selge, levere og finansiere som fy, sier Thorsheim.

Følg Shifter på Facebook og Twitter. Og meld deg selvsagt på nyhetsbrevet vårt.


NYHET PODCAST

Huddlestock-gründer Murshid Ali fra Stavanger  forteller om bakgrunnen for Huddlestock, og hvordan han selv startet på sin egen gründerreise som blant annet har resultert i et konsulentselskap, en kapsel som skal hjelpe babyer fra å dø av nedkjøling dersom de faller over bord, kontorfellesskapet Mess&Order i Stavanger og tabben som medførte at daværende utenriksminister Jonas Gahr Støre måtte svare for han på Stortinget.

Huddlestock lager en digital investeringsplattform som vil utfordre fondsforvaltere. De sitter ved anerkjente Level 39 i London og har nylig hentet 12 millioner kroner i en seedrunde.

Last ned episoden på iTunes eller der du vanligvis hører på podcasts.