Tobias Studer Andersson leder Scale up-programmet i Sopra Steria. Foto: Sopra Steria

Sopra Steria med eget «scale up»-program – og de første storkundene venter allerede

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 25. september 2018

Nå vil også konsulentselskapet være en brobygger, med internasjonale aktører i ryggen. 

Konseptet «Sopra Steria Scale up» skal koble norske startups og de største teknologikjøperne – i både privat og offentlig sektor, i inn- og utland.

– Gjennom vår posisjon som et stort, internasjonalt konsulentselskap skal vi bruke vår markedsposisjon til å sørge for at ny, innovativ teknologi som kan løse forretningsutfordringer, blir introdusert til store organisasjoner, sier Tobias Studer Andersson, lederen av det nye programmet.

Og først ut blant konsulentselskapets kunder, er NAV.

– Et vellykket samarbeid må bygge på en felles forståelse, ikke minst når det kommer til kompleksitet, sier Anne-Louise Nore, leder for familieytelser i Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Første startup på plass

Sopra Steria søker nå etter startups som kan løse konkrete behov og utfordringer hos konsulentselskapets kunder, men også de første samarbeidspartnerne er allerede på plass.

Én av dem er Convertelligence, selskapet som kombinerer kunstig intelligens og språkteknologi til å effektivisere og bedre kundeservice.

Convertelligence har allerede levert på flere Sopra Steria-prosjekter, deriblant hos Skatteetaten.

– Med Sopra Steria på laget får vi lang erfaring med ekspertise i anbudsbesvarelser, tilbudsskriving, oppdragsstyring og mye annet. Dette er kompetanse som vi naturligvis ikke har tillagt oss ennå, sier Convertelligence-gründer Arash Saidi.

– For to år siden var vi bare to ansatte, nå er vi 35. Det å komme inn på riktig nivå i store virksomheter er særdeles viktig for oss, sier han.

Arash Saidi og John Antonio Nilsen i Convertelligence. Foto: Convertelligence

Intervjuprosess

Et typisk «scale up»-prosjekt i Sopra Steria initieres ved at en kunde legger inn en prosjektbeskrivelse på programmets nettside. Startups som allerede er validert av konsulentselskapet kan melde seg på de prosjektene som er aktuelle for dem.

Deretter blir det gjennomført intervjuer mellom partene, før oppdraget kan sette i gang.

– Gründerne veldig opptatt av at dette må være noe mer enn bare enda en hyggelig kaffeprat, og at det må lede til faktiske oppdrag. De er også opptatt av at immaterielle rettigheter blir ivaretatt, noe som ligger i hjertet av Scale up-konseptet, sier han.

Internasjonale kunder

Sopra Steria i Norge skal lede programmet, med Sopra Steria i Tyskland og Storbritannia som to partnere. Og på sikt kan de 20 resterende landene i gruppen koble seg på.

– Vi ønsker å forandre etablerte spilleregler ved å danne et økosystem der innkjøpere og innovatører kommer sammen, sier Morgan Korchia, leder for digital innovasjon ved Sopra Sterias London-kontor.

Programmet er gratis, og tilbyr startups bistand med lokaler, markedsføring, rekruttering, nettverksvirksomhet, samt veiledning og mentoring.

Les også: De store konsulentselskapene mister grepet om de beste, sier startup-sjef som ansetter utviklere fra Sopra Steria

Fakta om Sopra Steria

  • Sopra Steria er et internasjonalt konsulentselskap.
  • Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift.
  • Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje.
  • Selskapet har 42 000 medarbeidere i over 20 land, og hadde en omsetning på 3,8 milliarder euro i 2017.

Bransje: