Spillgründer investerer 10 millioner i Gobi
Morten Klein satser tungt på vertikal video.
Nylig fortalte gründer Kristoffer Lande om det han hevder er Gobis siste pivotering, etter en tid med utelukkende arbeidsro.
Selskapet landet på en tjeneste der bedrifter kan lage videohistorier i et Snapchat-lignende format, for eksempel til en stillingsannonse.
Foruten å prioritere produktutvikling det siste året, har selskapet også jobbet tett med Morten Klein og hans team i Klein Invest.
Allerede på sensommeren i fjor startet dialogen og et par måneder senere bidro investeringsselskapet med et konvertibelt lån på syv millioner kroner.
Nå har Klein Invest konvertert beløpet og går i tillegg inn med ytterligere tre millioner kroner.
– Selskapet har utviklet seg meget positivt - og bedre enn forventet, sier investeringssjef Fabian Qvist.
– Imponert
Klein Invest viser til at selskapet har inngått kundeavtaler nær 20 bedrifter på få måneder, deriblant Norconsult, DNV GL og Accenture.
– Vi har fulgt Gobi tett i over ett år nå, og vi er imponerte over hva de har fått til på den korte tiden, sier Klein og legger til:
– De har opparbeidet seg en unik ekspertise på story-formatet, og kombinert med vår kompetanse som en stor mediekjøper over flere år, tror vi selskapet kan nå langt.
Klein var blant annet med å bygge opp spillselskapet Norgesautomaten.com, senere solgt til Cherry.
Spillgründeren er i dag blant de største aksjonærene i det svenske selskapet.
– Selv om vi i dag står på eiersiden, har vi også vært veldig aktive på et gründernivå tidligere. Det å ha noen rundt seg som vet hvordan du bygger et selskap, har en stor verdi, sier Klein.
Interessant for flere
Klein Invest er også på eiersiden i en rekke teknologi-startups, blant andre norske Adnutius, Requestify og Arcane samt Merkur-noterte River iGaming og britiske Reel NRG.
Målet er å kunne dra nytte av Gobis teknologi på tvers øvrige porteføljeselskaper.
– Vi hadde stor tro på selskapet fra dag én. De har utviklet en unik teknologi som kan være interessant for større teknologiselskaper.
Også Lande røper internasjonale planer:
– Det er ikke lenge til vi begynner å se utenfor landegrensen, men vi ser nå at Norge er et veldig riktig land å skulle skalere dette ut ifra. Rett og slett fordi vi er så langt fremme på "stories", sier Lande og legger til:
– Det er ingen land som har en like stor andel brukere på Snapchat og Instagram som oss. Og nå ser vi at beslutningstakerne er klare for å ta i bruk teknologien, som de tidligere var litt ukjente med.
I første omgang er den friske kapitalen øremerket intern vekst samt salg i Norge.
– For et vekstselskap som oss, kan vi ikke basere oss på å vokse med overskudd. Da går det for sakte. Så denne investeringen betyr at vi kan ansette flere dyktige personer, sier Lande.