Per-Otto Wold i Spond. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Spond når 300.000 nordmenn: Dette har det kostet

Publisert

Til nå har gründer Per-Otto Wold brukt 33 millioner kroner på å gjøre livet lettere for trenere og ledere i idrett og aktiviteter.

Appen som gjør det lettere å holde oversikten over hvem som kommer på ulik arrangementer, har vokst raskt de siste par årene og har nå nådd 300.000 brukere. Ifølge en artikkel i Finansavisen sier prognosene at 700.000 kamper, treninger og cuper vil bli organisert gjennom Spond i løpet av dette året.

Siden selskapet ble stiftet i 2012 har Spond hatt et samlet resultat før skatt på minus 33,2 millioner kroner, påpeker avisen. I fjor gikk selskapet 9,5 millioner i underskudd.

– Alt av finansiering og inntekter går direkte til produktutvikling og vekst, både i Norge og i utenlandske markeder. Veksten i brukere siden 2016 koster naturligvis penger, men dette er også 100 prosent i henhold til strategien. Vi planlegger for positive resultater fra rundt 2020 og 2021, beroliger gründer og daglig leder Per-Otto Wold i intervjuet med Finansavisen.

Målet på sikt er å lage "verdens beste plattform for de som driver med sport og aktiviteter". Blant investorene er blant annet alpinisten Aksel Lund Svindal, som sitter på tre prosent av aksjene.

Hør forøvrig en ønskereprise av Shifters podcast fra mars 2017, der Per-Otto Wold forteller mer om "gründerreisen" frem til da.