Intelecy utvikler AI-teknologi som skal hjelpe bedrifter å bedre utnytte driftshistorikken sin. Fra venstre til høyre: Bertil Helseth, Magdalena Kowalczyk, Leif Larsen, Espen Davidsen.

De startet i fjor, nå henter AI-gründerne 10 millioner fra kjente investorer

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 22. januar 2018

Intelecy har tungvektere som Tine og Fortum på kundelisten, nå har de også fått tungvektere blant investorene. 

Intelecy — et AI-selskap som tilbyr kunder avansert dataanalyse — ble etablert i 2017, og har i løpet av kort tid blitt et kjent navn hos flere norske merkevarer. Intelecy hjelper prosess- og produksjonsbedrifter til bedre å utnytte driftshistorikk.

— Vår visjon er å bidra til en bærekraftig industrialisering ved å tilby renere industriproduksjon med færre ulykker, lavere forbruk og redusert miljøbelastning, sier gründer Bertil Helseth i pressemeldingen.

— Må ha internasjonalt vekstpotensial

Det er Investinor og Skagerak Maturo som nå går inn på eiersiden i AI-selskapet.

— Vi leter etter teknologiselskaper som utvikler morgendagens løsninger for maskinlæring og kunstig intelligens. De må ha internasjonalt vekstpotensial fra dag én. Intelecy er et slikt selskap, og vi gleder oss til å følge utviklingen videre, forteller Erik Edvard Tønnesen, partner i Skagerak Maturo, i pressemeldingen.

AI som hyllevare

Selskapet, som for tiden er i en rekrutteringsfase, er på jakt etter flere pilotkunder også. Espen Davidsen i Intelcy sier til Shifter at selskapet har som mål at de i løpet av 2018 skal ha utvidet kundelisten ytterligere.

— Vi er godt på vei til å nå målene våre. Sammen med Tine har vi vist at teknologien virker,  og nå verifiserer og justerer vi løsninger i AI-teknologien, slik at den passer for flest mulig og kan bli en hyllevare. Vi trenger kapasitet og flere ansatte for å kunne vokse ytterligere. Vi har funding og pilotkunder på plass, så nå er det fart vi trenger, sier Davidsen til Shifter.