Tine Karlsen (daglig leder), hunden Noah, Fredrik Evjen Ekli (produktleder) og Nicolay Thafvelin (teknisk leder) i Vev. Foto: Vev

Vev henter 4 millioner til programvaren som "skreddersyr" nettsider uten kostbar koding

Publisert Sist oppdatert

Gründerne bak det som beskrives som "Photoshop for web" har på kort tid fått flere storkunder, og brukte bare én måned på å overbevise investorene. 

Vev har på noen få måneder landet kunder blant noen av Norges største mediehus. Den Oslo-baserte startupen har utviklet en programvare som forenkler produksjonen av nettsider. Nå fortsetter de fremgangen og lander en såkornrunde på 4 millioner. Pengene ble hentet i løpet av kun én måned, og kjente størrelser som Sagene Tech Ventures(Lead), Skyfall Ventures og NewMark Capital er blant investorene. Pengene skal gå til å investere i minst tre nyansatte, og videre vekst i Skandinavia.

-- Produksjon av skreddersydde nettsider er en lang og komplisert prosess: Innhold skal utvikles, designet skal spikres, oppsettet bygges og testes gjennom prototyping før nettsiden kodes gjennom en plattform eller hardkoding. Det er både dyrt og tidkrevende, sier Tine Karlsen, en av de tre gründerne bak Vev.

-- En ganske vill idé

Hun viser til at selskaper gjerne sliter med begrensninger i malene og systemene som fantes for nettsideproduksjon. Det gir lite rom for impulsiv kreativitet. Endringer koster selskapene dyrt, i og med at de vanligvis gjerne må betale for hardkoding for å virkeliggjøre de gode ideene.

Med Vev skal det være mulig å produsere nettsider, og andre digitale produkter som artikler og landingssider, visuelt. Målet er å gi designere og deres team et verktøy som skaper full kreativ frihet i designet. Gründerne sammenligner det med et "Photoshop for web", med en tilsvarende "redigeringsfrihet".

De er inneforstått med at en del andre selskaper som har forsøkt å lage lignende programvarer ikke nødvendigvis har lykkes.

Gründerne bak Vev beskriver programvaren som "Photoshop for web", og grensesnittet ligner på den verdensberømte redigeringsprogramvaren. Her jobber en utvikler/designer med en artikkel for Unicef, i Vev. Foto: Vev.

-- Det er en ganske vill idé å pitche at vi skal gjøre dette. Det er jo mange som har prøvd, men Wix er vel de jeg mener er nærmest oss. De har prøvd, men de har gått veldig på privatpersoner, og de har gått for å lage det enkelt nok til at de kan få inn massene. Da må du plutselig skille designeren og utvikleren, og da må du begrense hva som er mulig også, sier teknisk leder, Nicolay Thafvelin, i Vev.

Skaper gjenbrukbare verktøy

En av brukerne i VG Partnerstudio skal ha beskrrevet verdien av Vev følgende måte:

“Hvis jeg vil ha en rød sirkel i artikkelen min, så legger jeg enkelt og greit til en rød sirkel. Tidligere måtte jeg snakke med en utvikler som måtte snakke med en designer om å endre malen gjennom kode.”

Tine Karlsen forteller at Vev foreløpig ikke er rigget for storstilt salg av den nye programvaren, og når de tar til seg en kunde forplikter de seg til å lære dem opp i verktøyet. Den tette oppfølgingen er imidlertid gunstig for startupen, ifølge gründeren.

-- Man kan skape gjenbrukbare ting. Nå slipper designerne hele tiden å spørre utviklerne om hjelp til å komme videre. Det har vært så banalt som at de har måttet si ”jeg vil ha stor bokstav her”, eller ”jeg vil ha en rødfarge her”. Det er ikke en case lengre, for nå kan designeren si til utvikleren at de vil ha tilgang til farge og font, også får man det, sier Karlsen.