Alexander Woxen i StartupLab. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

StartupLab doblet resultatet: Men ambisjonene er større

Publisert

«Om vi lykkes, tror vi at vi vil inspirere flere miljøer til å gjøre det samme,» sier Alexander Woxen, men innrømmer at labben har visse voksekramper.

De som har vært noen turer innom gründerhuben i Forskningsparken det siste året, har kunnet se det selv. Selskapene har blitt flere, og labben har tegnet stadig nye samarbeidsavtaler. Og etter hvert som det har blitt trangere om plassen, har StartupLab også ekspandert oppover i etasjene.

Da årsregnskapet tikket inn hos Brønnøysund tidligere i sommer, viste det en inntektsvekst fra 17 til 23 millioner, og en dobling av årsresultatet fra 1,6 til 3 millioner.

– Fjoråret var et godt år i tråd med ambisjonene – og helt nødvendig for å bygge tilstrekkelig egenkapital for å kunne støtte gründerne med både kapital og sikre et godt og kostnadseffektivt tilbud i labben, sier daglig leder Alexander Woxen.

Medlemskapet i labben dekker kun direkte kostnader, så StartupLab er avhengig av en forretningsmodell som er bærekraftig.

Noe å bevise

Woxen sier at StartupLab er godt på vei mot sine ambisiøse mål, men fortsatt har en vei å gå. De har hatt som mål å bryte med en ganske trist historikk for investeringer i nye teknologibedrifter, og bevise at det lønner seg å sette pengene i slike bedrifter.

Skiwo er en av mange startups som har hentet penger og ressurser fra StartupLab-systemet. Fra venstre: Jørn Mikalsen, Rolf Assev, Rodney Boot, Gautam Chandna, Tuulia Kankaanpää og Pål Kopperud. Foto: Skiwo.

– Det er dessverre svært få som i institusjonell sammenheng, har lykkes å skape avkastning over tid. Tidligfasen er sårbar og vil raskt kunne bli gjenstand for ny kapitaltørke. Derfor er det så viktig at vi lykkes med nye tilnærminger. Om vi lykkes, tror vi at vi vil inspirere flere miljøer til å gjøre det samme. På den måten bidrar vi til økosystemet, mener Woxen.

Over terskelen   

– Noen spesielle utfordringer med denne veksten – voksekramper?

CFO Lise Fulland er en av flere nyrekrutteringer til StartupLab det siste året. Hun kom fra Schibsted-konsernet. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

– Ja – jeg tror det ville vært feil å si at vi ikke opplever det. Vi blir større og har doblet både staben og kapasiteten i labben med ny etasje. Vi beveger oss over en organisatorisk terskel – men med selvstendige og ekstremt dyktige kollegaer så gjør det jobben enklere, sier han.

Og så lenge alle er enig om målene, tar alle ansvar og gjør det som skal gjøres etter hvert som utfordringene dukker opp, ifølge Woxen.

Lauga Oskarsdottir (t.h.)ble hentet inn til StartupLab og er en motor i flere deler av driften. Her sammen med Babou Olengha-Aaby (t.v.), Agnes Dyvik og Kathrine Kotte-Eriksen.

Bedre kjønnsbalansen 

StartupLab har etter hvert utviklet et internasjonalt miljø, med en rekke nasjonaliteter blant gründerne. Men det er en utfordring å skape en bedre kjønnsbalanse blant entreprenører og investorer.

– Det viktigste har vært å begynne med oss selv i staben, og vi nærmer oss en god balanse. Jeg stusser likevel litt over hvor få jenter som søker på stillinger som treffer bredt – som for eksempel forretningsutvikling. Vi har nok litt å lære slik at vi treffer bredere med budskapet, tror Woxen.

Satser videre

I 2017 er målet å øke servicenivået i labben, og gi gass videre med flere samarbeidsprosjekter.

– Her gjør Lauga (Oskarsdottir) og teamet en fantastisk jobb. Vi har også tre satsningsområder som dere vil høre mer om fremover; IOT sammen med Telenor, Mobility Lab sammen med blant annet Møller Gruppen, Posten, NSB og Oslo Kommune og sist ut er Data Science Labben som etableres i symbiose mellom flere av selskapene i labben, UiO med flere.