Norske gründere inn i jobbmarkedet for startups i Skandinavia. Drømmer om én nordisk startup-nasjon
Startupmatcher vil utfordre svenske og danske jobbportaler for gründere.
Foreløpig har de ikke tjent de store pengene. Men gründerne i Startupmatcher har nådd 6000 registrerte brukere. Over 600 bedrifter har knyttet seg til tjenesten. Nå satser Norges første jobbportal for gründere på det nordiske markedet.
De har allerede fått en «headstart». Uten at Startupmatcher har gjort noen spesielle fremstøt, er allerede ni prosent av brukerne fra Sverige og 14 prosent av brukerne fra Danmark.
− Det blir utrolig spennende å se hvordan det går, sier Thomas Sveum til Shifter.
Han gründet Startupmatcher sammen med Jing Kjeldsen og Fredrik Næss Thomassen, henholdsvis CTO og gründer i Konsus, som nylig hentet inn 12,5 millioner kroner fra amerikanske investorer. Næss Thomassen er fortsatt med i Startupmatcher, men må bruke mesteparten av tiden på Konsus sin USA-satsing.
Flere konkurrenter
Det er ikke et fullstendig urørt landskap de norske jobbgründerne går inn i. I Sverige har man startupjobs.se. I Danmark vil Startupmatcher møte sterk konkurranse fra The Hub.
Foreløpig har Startupmatcher vokst raskt i Norge nesten uten å bruke penger. De vil bruke en del av de samme grepene i de nordiske satsingene. Men når de skal inn i Sverige, trengs det også budsjetter til marketing.
− Det er et helt annet marked. Og vi kan ikke «leke entry» i Sverige hvis vi skal lykkes, sier Sveum.
Jobb-dating
Tjenesten til Startupmatcher har ikke det man kan kalle tradisjonelle stillingsannonser. I stedet ligner det mer på Linkedin. Brukerne oppretter en profil som viser erfaring, utdanning og andre ferdigheter. I motsetning til klassisk jobbsøking starter søkeprosessen med et enkelt klikk som åpner en chat der jobbsøker og bedrift kan bli bedre kjent. Thomas Sveum beskriver det som en slags «nettdating», for å finne ut om søkeren og bedriften passer sammen.
Startupmatcher har en blanding av faste stillinger, internships, med-gründere og daglig ledere. Det er alt fra maringeologer og utviklere – fra frontend til backend.
Lever på headhunting
− Men er det egentlig så mye penger å tjene på startups som søker etter folk?
− Det er ekstremt store forskjeller, mange har penger til rådighet i form av støtte fra Innovasjon Norge eller andre statlige institusjoner. Men det er selvfølgelig en utfordring at mange ikke har så mye midler. Derfor tilbyr vi også rekrutteringsprodukter, der vi fører jobbjakten for etablerte selskaper, og tar en andel av den kommende årslønnen for jobben.
Han viser til at tradisjonelle headhuntere ikke treffer startupspennet. Det er derfor den såkalte «premiumrekrutteringen» til store selskaper der de foreløpig tjener pengene sine. Thomas Sveum forteller at de har fått opptil 60.000 kroner for slike jobber, der prisen er ti prosent av årslønnen.
− Da bidrar dere til at de etablerte rapper arbeidskraften fra startups, gjør dere ikke?
− Ja, det er et fint skille der. Og vi kommer ikke til å ta en masse corporate-jobber. Vi vil først og fremst konsenterere oss om startups. Vi kommer aldri til å la corporates poste jobber på plattformen, men grunnet stor etterspørsel kan det bli aktuelt å tilby Premium Recruitment Service for dem − gitt at det er snakk om ”innovative jobber”, eksempelvis til ”startup-avdelingen” eller tilsvarende i en større bedrift.
Konkurranse fra «egne nettverk»
Spørsmålet er om ikke de uformelle nettverkene er den største konkurrenten, og at gründere heller leter i egne nettverk når de jakter på samarbeidspartnere.
− Eget nettverk er det første steget for de fleste. Men av og til er ikke dette nok. Ikke hvem som helst har et startup-mindset. En ekte gründersjel jobber fort langt mer enn fra åtte til fire. Og før startupmatcher kom, var det vanskelig å finne disse møteplassene. Særlig for startups som har kommet litt videre – som kolonial.no for eksempel.
Han viser til hvordan man kan ha tidenes beste idé for forbrukermarkedet, men at det samtidig gjerne trengs en veldig spesialisert utvikler for å realisere ideen. Slike kan være vanskelig å finne i eget nettverk.
Drømmen om «ett Norden»
Sveum sier at Startupmatcher ikke bare ønsker å tilby en rekrutterings-portal for startups når de nå satser i Danmark og Sverige.
− Vi håper også at det kan være med på å styrke forholdet mellom landene og føre til ”regional cohesion”. Med cirka 25 millioner innbyggere er det helt vanvittig hva de nordiske landene får til, og det uten å samarbeide noe særlig med nabolandene. Vi har stor tro på at Norden vil nå nye høyder dersom de nordiske landene kan bli bedre på å jobbe som en felles nasjon, spesielt innenfor entreprenørskap. Om det er noe svenskene kan, er det å skape innovative bedrifter, så her har vi mye å lære, sier Sveum.
− Vi har allerede nå sett at svensker har søkt på startup-jobber i Norge, og nordmenn har søkt på jobber i Danmark – dette vil vi selvsagt se mer av når den nordiske lanseringen er i gang. Vi jobbet på spreng i sommer for å få på plass en ny og bedre portal som trolig vil gå live i løpet av en 2-ukers tid, sier han.