Storebrand fyller opp med tech og innovasjon i konsernledelsen
To nye konserndirektører skal gjøre Storebrand mer "fin-tech".
Finans-giganten Storebrand annonserte denne uken at de oppretter to nye konsernområder, og ansetter to nye direktører. Nå ønsker selskapet mer innovasjon, mer teknologi, og bedre digitale tjenester.
Selskapet, som også tidligere har hatt et tett forhold til startups, for eksempel da de i fjor kjøpte seg inn i Dreams, vil nå satse enda mer på innovasjon og teknologi.
-- Finans blir mer og mer teknologi. Vi setter kunden i sentrum og rigger organisasjonen rundt kundene våre. Nå løfter vi tung teknologisk og strategisk digital kompetanse inn i konsernledelsen, med Trygve Håkedal og Terje Løken som ledere for de nye konsernområdene Technology og Digital & Innovation, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad.
Begge to har bakgrunn innenfor teknologi, er utdannet sivilingeniører, og har lang fartstid i Storebrand.
Vil åpne opp innovasjonsavdelingen
Terje Løken blir konserndirektør for Digital & Innovation. Han har tidligere jobbet som sivilingeniør for Sintef, og har hatt flere roller for FAST Search & Transfer, før de ble kjøpt opp av Microsoft i 2008.
-- Hva skal du jobbe med?
-- Jeg kommer til å jobbe mye kunderettet og kommersielt. Vi skal forsøke å forstå kundenes behov, ikke bare for i dag, men også for morgendagen, og videreutvikle og lansere de digitale tjenestene vi har for kundene våre. Jeg skal også finne nye tjenester og partnerskap basert på teknologi. Jeg ønsker også å øke innovasjonstakten og jobbe mer aktivt for fremtiden. Den tiden vi lever i krever det. Vi har allerede fått inn mye innovasjon, vi er definitivt på rett vei, men vi må øke takten enda mer.
-- Hvorfor gikk du for denne jobben?
-- Jeg følte at denne stillingen passet meg godt. Jeg har jobbet med dette området i mange år, og vært med på mange endringer. Nå kom muligheten for å påvirke i enda større grad, og jeg hadde lyst til å prøve meg. Jeg følte jeg hadde en god bakgrunn som passet.
-- Hva ser du mest frem til?
-- Hvis man ser på klassisk bank og finans er det ingen tvil om at det finnes store mulighet i tech-bransjen som ikke har blitt brukt. Vi har kommet langt på mye innen det digitale, om du sammenligner oss med mange andre land. Men det er altså fremdeles store muligheter der ute, og jeg ser frem til å slippe teknologien løs. Selvfølgelig må dette gjøres kontrollert, når vi håndterer tross alt folks penger, pensjon og forsikringer, men det er store rom der ute, og vi må benytte oss av den tiden vi lever i, sier han og legger til:
-- Vi lever i en spennende tid i finansbransjen. Vi er i startfasen av noe som holder på å snu bransjen på hodet. Det å få stå midt oppi det er veldig spennende og inspirerende.
Uante muligheter
Trygve Håkedal har tidligere jobbet i London, som teknologikonsulent i Accenture og utvikler og arkitekt i Goldman Sachs. Nå går han inn i rollen som konserndirektør for Technology. Løken var for ti år siden med på å rekruttere ham til Storebrand.
-- Jeg så mye av det samme i han som i meg selv, sier Løken.
-- Hva skal du jobbe med?
-- Jeg blir direktør for Technology. Det som fra mitt perspektiv er er spennende med bank og finans er at teknologi på mange måter er fundamentet for virksomheten. I motsetning til mange andre bransjer produserer vi få fysiske varer eller tjenester, utgangspunktet for tjenesteproduksjonen vår er teknologiplattformen. Jeg skal styre alle funksjonene vi trenger for å drive en kompleks IT-virksomhet. Vi står midt i en spennende tid i teknologi-utviklingen, og har uante muligheter foran oss. Jeg skal sørge for at Storebrands teknologiplattform har de beste forutsetningene for å lykkes i markedet fremover, sier Håkedal.
-- Hvorfor gikk du for denne jobben?
-- Jeg har jobbet i skjæringspunktet teknologi og finansielle tjenester i mange år. For min del er det et ønske om et større ansvar for alle de spennende initiativene vi har på blokka, og bringe til torgs den spennende utviklingen som skjer innenfor teknologi.
-- Hva ser du frem til?
-- Mye av det samme som Terje. Jeg ser et stort potensiale i verdiskapningen innenfor teknologi for Storebrand, og jeg ser frem til å jobbe med mange spennende initiativer. Digitaliseringen har bare akselerert potensialet. Jeg gleder meg til å se hva vi kan få til, forteller han.