Øystein Høie i Dreams. Foto: Dreams
Storebrand kjøper seg inn i spareappen Dreams
Storebrand går inn på eiersiden i det svenske fintech-selskapet Dreams, og nå skal det satses enda tyngre i Norge.
I sommer kunne Shifter melde at spareappen passerte 20.000 nedlastinger her hjemme, et halvt år etter lansering i Norge. Nå har dette tallet steget til 60.000.
Dreams har valgt å samarbeide med Storebrand og Ålandsbanken på sin vei ut i markedet, det er disse som nå går inn med til sammen 70 millioner svenske kroner, ifølge Finansavisen. Selskapet prises nå til 450 millioner svenske kroner.
– Tilsammen har vi emittert for 70 millioner svenske kroner i sommer. Vi er tydelige overfor våre investorer på hvor vi vil, vi skal fortsette med produktutvikling. Kapitalen skal brukes på å ansette flere mennesker, og satse mer på vekst. Vi har nå 50 ansatte i Norge og Sverige, sier adm. direktør og en av gründerne Henrik Rosvall i Dreams til Finansavisen.
Hjerneforskning
Shifter har tidligere skrevet om hvordan spareappen tar utgangspunkt i forskning på hvordan menneskehjernen fungerer — blant annet at vi mennesker først og fremst vil ha det bra her og nå, heller enn å planlegge for fremtiden. Slik blir det mye impulsshopping av. Dreams bruker imidlertid denne kunnskapen til å «samarbeide» med hjernen, slik at den vil begynne å velge løsninger som er mer langsiktige. Ambisjonen er at nordmenn skal begynne å spare til ting de virkelig ønsker seg, fremfor å ta opp lån for å kjøpe disse tingene.
— Når du for eksempel står inne på den lokale kaffebaren og vurderer å kjøpe deg en kaffe, vil vi at du skal tenke på drømmen du har, for eksempel det å reise til Machu Picchu. Hva vil du helst — ha en kaffe, eller være i Machu Picchu? Setter du ting opp mot hverandre på den måten blir det enklere å prioritere. Velger du reisen mange nok ganger, har du til slutt spart opp til den, sa Norge-sjef Øystein Høie før i år.
Varsler fondsparing
Ifølge gründer Rosvall har nordmenn og svensker nå spart til sammen 1 milliard svenske kroner via Dreams. I Norge er det foreløpig bare mulig å spare til en vanlig bankkonto i Storebrand, men Dreams varsler at det snart blir endringer på dette, og at også nordmenn kan få spare i fond, slik svenskene kan gjøre når de bruker appen.
For at fondssparing skal være aktuelt i Dreams, må sparehorisonten være på minimum tre år, ifølge Rosvall.
Dermed hardner det Shifter har omtalt som "den norske sparekrigen" seg til, med DNBs Spare og frittstående Spiff som tøffe konkurrenter til Dreams.
Valgte ikke et "papir-samarbeid"
Jostein Christian Dalland, konserndirektør for digital forretningsutvikling i Storebrand, er begeistret for Dreams. Han viser til at appen blant annet har greid å nå nye målgrupper -- og at 70 prosent av brukerne er unge kvinner. Om avtalen Storebrand har inngått med Dreams, henviser han til det begge parter har å tjene på det.
-- Vi etablerer en 'vinn-vinn-situasjon' der Storebrand kan tilby kundene nye og bedre tjenester innen sparing, mens Dreams får markedstilgang, en plattform for finansielle produkter, og tilført ressurser for videre utvikling, sier Dalland."
Han forteller at Storebrand har valgt en litt annen strategi enn konkurrentene, når de ikke starter med et "papir-samarbeid", men velger det han omtaler som et reelt samarbeid.
-- Vi gjør dette fordi vi vet hvor mye arbeid som kreves for å integrere teknisk og ikke minst kulturelt. Vi lot Dreams jobbe i lokalene våre og hadde en åpen utviklingsprosess der alle ansatte i Storebrand kunne bidra med innspill på ukentlige statusmøter og digitalt, sier Dalland, som også legger til at Storebrand har stor tro på partnerskap med lignende fintech-selskaper.