Tom Roger Sokki i Lavo. Foto: Privat

Strømmeselskapet fikk en pangstart på folkefinansieringen – med mål om 15 millioner. Så sa det stopp.

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 8. mai 2018

Etter to uker og tre dager på overtid, hentet LAVO.TV totalt 2 471 000 kroner. 

Crowdfundingen ble gjort gjennom folkefinansieringstjenesten Dealflow, som arbeider på linsens fra Norne Securities.

– Totalt sett ble det mindre enn forventet, men på den gode siden har vi nå fått 21 nye aksjonærer, sier selskapets gründer og daglig leder, Tom Roger Sokki, til Shifter.

Etter bare ett minutt, passerte selskapet halvannen million i emisjonen på 15 millioner kroner.

Men den helt o’store folkefesten uteble.

– Det endelige beløpet i seg selv var ikke det viktigste. Målet vårt var stor spredning og så mange aksjonærer som mulig, sier Sokki.

Tidligere i vår ble det kjent gjennom Finansavisen at mobil-TV-tjenesten skulle børsnoteres på Merkur Marked – og at selskapet hadde hentet 60 millioner kroner fra det britiske investeringsfondet Alpha Blue Ocean.

– Og alt går som planlagt. Det var jo morsomt å prøve noe nytt. Vi er jo laget litt slik, vi tester nye ting, og da er det ikke alltid alt går i mål, sier Sokki om investeringsrunden rettet mot «folk flest».

– Jeg tror kanskje folkefinansiering kan være et kjempebra alternativ til yngre gründere som har en idé på tegnebrettet, fremfor vårt vekstselskap. Nå er vårt hovedfokus å sette selskapet i stand til å tjene penger, primært gjennom kundekontakt.

FAKTA:

● LAVO.TV ble lansert i 2016 og utvikler mobilløsninger for TV-bransjen, basert på det faktum at medievanene er i stor endring og TV-innholdet er i direkte konkurranse med skjermmedier som smarttelefoner og nettbrett.
● I realtid får seerne tilgang på høydepunkter innen de mest attraktive sportsarrangementene gjennom appen.
● LAVO.TV fungerer samtidig som et sosialt medium, der brukerne kan kommunisere seg imellom.
● LAVO.TV streamer i tillegg ekstrasendinger, et eksempel er når Paradise Hotel-deltakerne på direkten kommuniserer direkte med publikum før og etter sendingene.
● Selskapet er samlokalisert med Nordens største medieselskap, MTG Group.
● LAVO.TV kapitaliserer opp virksomheten for å utvikle tjenestene og innholdet ytterligere, samt etablere seg i nye markeder.