Seriegründer Joachim Levin slutter seg til Simen Vatne.
Det har vært forholdsvis stille etter at Simen Vatne (19) og KinderID lanserte tjenesten som skal gjøre det enklere for foreldre å finne igjen barn som blir borte. Den kjente tenåringsgründeren Vatne har solgt rundt 1600 av «tapt og funnet»-armbåndet.
-- Vi fant ut at det var mye vi ville endre på. Armbåndet og basis-funksjonaliteten som sørger for å gjenforene barn med forelder, fungerte akkurat slik vi ønsket det. Men plattformen og systemet ble laget for kun å tåle ett enkelt produkt, ikke for produktutviklingen vi nå skal inn i, forteller Vatne.
Det er disse forbedringene teamet har jobbet med de siste månedene, før den store nyheten om at seriegründer og markedsføringsnestor Joachim Levin nå går inn som styreleder i selskapet. Levin har startet byråene Untold Insight og Superblaise, og ikke minst coworkingspacet 657 Oslo, sammen med sin partner Anniken Fjelberg.
Kræsjlandingen
Simen Vatne fra Ørnes i Nordland var i en periode en av landets mest omtalte gründere. Hans forrige selskap AdSocial skulle erobre verden med en «ledende annonseplattform, der bedrifter kunne markedsføre seg gjennom kjente og ukjente profiler i sosiale medier». Det var ikke måte på hvor stort alt skulle bli, og Vatne poserte med pilotbriller, designervesker og champagneglass, før selskapet gikk inn for kræsjlanding og begjærte oppbud.
«Jeg lærte alle tingene man ikke bør gjøre som gründer og oppstartsselskap, samtidig som jeg lærte masse om det man bør gjøre,» sa unggutten til Shifter under lanseringen av KinderID i fjor sommer.
Det var både disse ordene og selve ideene som skulle få Joachim Levin til å kontakte Vatne.
Matchende idé
Levin hadde i lengre tid gått og tenkt på en lignende idé. Og som far hadde han også kjent på frykten da en av ungene i et kort øyeblikk ble borte på en reise til utlandet. Levin var imponert over 19-åringens evne til å reflektere over erfaringene han hadde gjort på sin forrige gründerreise.
-- Jeg sendte en epost til Simen. Jeg skrev at det var veldig interessant det han hadde utviklet, og at jeg hadde en ganske lik idé, men som derimot inkluderte mer teknologi, forteller Levin.
Selv var han inspirert av nødklokka Breitling Emergency, der eieren kan utløse en redningsaksjon ved å dra ut en antenne som sender ut et nødsignal dersom ulykken skulle inntreffe. Spørsmålet var hvordan man kunne få til noe av det samme i mer hverdagslige situasjoner, for vanlige folk, på en langt billigere måte -- og som heller ikke krevde at man til enhver tid måtte påse at enheten var oppladet. Levin så hvordan KinderID kunne være anslaget til noe slikt.
-- Dersom man ikke har dekning, har gått tom for strøm, eller telefonen fungerer dårlig grunnet kulde og vann, eller om man faktisk blir hindret i å åpne telefonen sin av en eller annen grunn, spiller det jo liten rolle hvilke smarte apper man har.
"Gigantisk marked"
KinderID består av et analogt armbånd og en mobilapp som hjelper foreldre å finne igjen barn som blir borte på tur. Finner man et barn med armbåndet på, får du som «finner» melding om å gå inn på Kinder-ID.com og taste inn en kode for å komme i kontakt med foresatte. På sikt ser de for seg å implementere lavterskelteknologi, som for eksempel sensorer.
Selv om armbåndet fortsatt er kjerneproduktet, ser den nye duoen også flere andre muligheter. De tar nå også for seg andre eiendeler som kan merkes, som for eksempel utstyr for barn eller bagasje – et marked som Levin og Vatne beskriver som gigantisk, men der noen få aktører dominerer.
-- I dette markedet har det har skjedd lite teknologisk utvikling de siste årene. Gjennom plattformen som snart lanseres kan du ikke bare finne igjen barna, men også andre eiendeler som gjerne finnes av folk, men som likevel aldri returneres til eierne sine. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier Simen.
-- Vi tar for oss hele reisen med det å være barn. Infrastrukturen KinderID nå bygger, kan brukes til veldig mye, sier Levin.
Går mot business
Joachim Levin har flere tiårs erfaring fra arbeid i og for noen av de største selskapene i næringslivet. Han ser nå for seg at KinderID i større grad blir et B2B-produkt, der det selges opp mot større grupper, for eksempel barnehager, foreninger eller det kommunale. Andre potensielle kunder kan være reise- eller turistnæringen som gjennom en white-label-løsning tilbyr KinderID-produktene til sine kunder, brandet med egen profil og merkevarepresentasjon.
-- I samfunnet vårt i dag, er det ikke bare barn som kan bli borte. Det er også en utfordring med demente som ikke vet hvor de er og trenger bistand, sier han.
-- For å introdusere produktene til en ny målgruppe med litt endret oppsett, trenger vi i grunn kun å replikkere koden og endre på frontend slik at det kommuniserer riktig, sier Vatne.
Manglet en som ham
-- Joachim Levin har fortalt litt om hvorfor han velger å gå inn, men hvorfor velger du å slippe ham inn?
-- Vi har manglet en som ham i selskapet. Han er en suksessgründer, det er ikke jeg. Og ethvert selskap som består utelukkende av unge folk, har bruk for noen med fartstid og relevant erfaring. Vi har en god tone og vi kommer godt overens.
-- Du er jo fortsatt ung og forholdsvis uerfaren. Du er ikke redd for å bli overkjørt når du tar inn ham som partner?
-- Jeg vet jo at produktet har blitt akkurat slik jeg har sett for meg til nå. Selv om jeg hører på ideer og innspill, har jeg ansvar for å ivareta min visjon. Så jeg er nok heller litt for streng, sier Vatne.
Flere hjelpere
Levin peker på at det er flere erfarne ressurser som hjelper Vatne med å utvikle selskapet, og viser til både Kjetil Tveter og Kjetil Fennefoss.
-- Mitt engasjement i selskapene jeg har startet og eier sammen mine andre partnere, forblir uendret. Både Superblaise, Untold og 657 Oslo er mine arbeidssteder, men jeg ønsker litt annen type input i tillegg. Jeg har lyst å lære nye ting, og det å jobbe i styret med dyktige folk som Kjetil og Kjetil, er veldig inspirerende, sier Levin.
Han viser til at de har mange ulike "ventures" bak seg.
-- De velger selvsagt å bidra inn i selskapet grunnet ideen, men også fordi de så genuint ønsker at Simen skal lykkes. Det er et godt utgangspunkt for å gjøre mye bra sammen. Bare det å ha KinderID-kontoret én etasje under Superblaise på 657 Oslo, gjør det mye lettere å holde høy fart, mener Levin.
Klassisk eksempel
Gründerveteranen mener Simen Vatne har lært mye av sin forrige "reise".
-- Simen sin historie er jo et klassisk eksempel på at det er lett å sette i gang noe og snakke mye om det, uten egentlig å komme videre og levere på det som er planen. Erfaringen min er at de som ofte snakker aller høyest, ofte mangler noe i bakkant.
Levin forteller at han "trigges av ambisiøse mennesker som vil noe, og liker å inspirere andre til å gå enda lenger og utfordre etablerte sannheter. Samtidig er han imponert over den unge gründeren.
-- Simen har høy kunnskap om utrolig mange ting som jeg ikke alltid skjønner hvor han har fra, men jeg har forstått at absolutt alt han kan er selvlært. Det er også noe veldig ærlig og sympatisk over hvordan han har gått på en smell, lært av det og forteller historien sin videre til andre. Det er stor forskjell på hvor han er nå og bare noen år siden. Nå fokuserer han på å gjøre alt som skal til for å levere på visjonen sin. Og det er en fin reise personlig sett.
Skyr ilden
Sime Vatne opplever nå at noen mener han er blitt litt for rolig, og at han kan fremstå som litt lite entusiastisk.
-- Brent barn skyr vel ilden. Jeg har snakket høyt, kjent på konsekvensen av å bli heiet frem for så å oppleve at dette har blitt brukt mot meg.
-- Du Joachim, er jo med å gi en bransjelegitimitet til prosjektet som Simen kanskje ikke har på samme måte?
-- Kombinasjonen av hans utrettelige innsatsvilje og mitt nettverk og kompetanse er gode ingredienser inn i KinderID. For meg er det helt uproblematisk hvilken historie han har bak seg, så lenge han har tilegnet seg noen erfaringer han kan bygge videre på. Selvfølgelig har jeg gått en runde med meg selv, og jeg hadde nok ikke hatt troen på ham hvis han hadde vært den personen han var for tre år siden. Det har jeg også vært helt ærlig med ham om. Men jeg tror på å gi folk en «second chance», og at de endrer seg. Simen som person er hel ved, og jeg skal bidra med det jeg kan gjøre. Det har både KinderID og Simen fortjent.
KinderID skal nå i gang med en ny emisjon, mye av den vil være basert på Crowdfunding, da gjennom investor Camilla Andersons SparkUp-plattform. Joachim Levin vil i tillegg til styrerollen også ha en eierpost i selskapet.