OL i Rio er over, men kampen om det nordiske sportsmarkedet har knapt begynt. Se lista over svenske startups som satser på sport og fritid.
Vi er bedre enn svenskene på ski, vi slår dem som oftest i damehåndball også. De er vel litt bedre enn oss i fotball og ishockey, men på en heldig dag kan vi slå dem. Men når det kommer til tech, og nærmere bestemt gründing av tjenester innen sport og fritid, dominerer svenskene.
Vi i Shifter har med lett fascinasjon fulgt sakene hos vår tilsvarende publikasjon i Sverige, Breakit. Det går sjelden mer enn et par dager mellom hver gang en sportsapplikasjon dukker opp. Og da det at på til dukket opp en app som skulle sko seg på norske håndballstjerner, var det tid for å ta en prat med «söta bror».
"Facebook" for sport
Særlig sosiale plattformer har vært i vinden, der svenske gründere har sett et behov for å nisje mot idretten. Tjenesten Iplay Sports fra Göteborg er bare en av flere slike startups, som er blitt omtalt i Breakit den siste tiden. Tanken er at plattformen skal hjelpe idrettsutøverne med å markedsføre seg. Det går også i næringen på sportsagentene, der utøverne kan matches med klubber.
Gründeren Per Malmqvist har selv spilt håndball på toppnivå i Sverige, og det var slik han fikk ideen.
– Klubben min fikk store økonomiske problemer, og jeg havnet i en situasjon der jeg trengte en ny klubb, helst ganske fort. Det var stor forskjell på å markedsføre seg selv sammenlignet med å få støtte fra en agent. Jeg tenkte at det må finnes et verktøy der aktive idrettsutøvere på alle nivåer kan få hjelp, sier Malmqvist, som gründer selskapet sammen med Karl Jelldéus og David Johansson.
Norske stjerner
Foreløpig konsentrerer Iplay seg om håndball, og har knyttet til seg et 30-talls nåværende og tidligere stjernespillere som «superusers». Blant disse finnes naturligvis en rekke svensker, som Robert Arrhenius og Markus Johannesson. Men også norske håndballstjerner er med i gruppa – blant andre Camilla Herrem, Espen Lie Hansen, Veronica Kristianssen och Kent Robin Tonnesen .
Malmqvist innrømmer at det er hard konkurranse når man går inn i ”sosiale plattformer”, men mener at det likevel er en pass til mer spesialiserte som Iplay.
− Det finnes selvfølgelig konkurrenter – for eksempel de gigantiske og etablerte kanelene som Facebook og Twitter med sine enorme ressurser. Men vi ser heller på oss selv som noe som kan komplimentere disse tjenestene enn at vi er rene konkurrenter, sier han.
Han viser til at brukerne vet at appen kun handler om sport. De har også gjort det mulig å poste direkte fra Iplay til Facebook og Twitter. Han viser også til konkurrenter som danske Tonsser og Forza fra Sverige.
− Personlig synes jeg dette er spennende apper, men vi forsøker å ha et litt annet fokus. Tonsser opplever jeg at retter seg litt mer mot ungdommer og Forza handler mye om resultat og fansen, sier Per Malmqvist i Iplay.
Annonser og lisenser
Iplay har allerede hentet inn tre millioner svenskle kroner og skal denne høsten hente inn ytterligere millioner.
– Men hvordan skal dere tjene penger?
– Inntekter skal vi få gjennom annonser i appen, og fra lisenser til trenere, agenter og klubber. Det de får når de kjøper «premiumlisensen» er tilgangen til søkefunksjonen, så de selv kan finne spillere, sier Malmqvist.
Målet er også at spillerne selv skal kunne tjene penger på annonsene i Iplay-tjenesten.
– Vil dere gå enda tyngre inn i land nå fremover, også i Norge?
– Vår geografiske spredning har gått fortere enn vi har ventet, og vi har allerede brukere i over 50 land. Så vi forsøker å holde et internasjonalt fokus allerede nå, men vi kommer selvfølgelig til å prøve å få til flere samarbeid med dyktige norske spillere og lokke til oss norske brukere, sier han.
I løpet av vinteren skal de også lansere tjenesten for fotballspillere.
Ble spurt
Særlig Robert Arrhenius har vært aktiv i rekrutteringen av superbrukere. Håndballspillerne Camilla Herrem og Espen Lie Hansen forteller at de ble kontaktet av Iplay, med spørsmål om å være med. Iplay lokket også med premier i en konkurranse i forbindelse med håndball-EM i Polen.
Herrem og Lie Hansen tror det kan være et nyttig verktøy for dem i markedsføringen, og kanskje kan det også bli noen kroner i det.
– Siden dere er opptatt av å slå svenske på idrettsarenaen, er det ikke synd at Norge har blitt slått av Sverige i utviklingen av en slik plattform?
– Alltid deilig å vinne mot svenske på idrettsarenaen. Men svenskene er veldig flinke til å finne opp ting. Så vi kan si det står uavgjort, sier Lie Hansen.
Her er et utvalg svenske startups innen sport og fritid, hentet fra databasen til Breakit:
Antlos – Tjeneste som prøver å markedsføre seg som havets AirBnB gjennom å koble sammen mennesker som ønsker å feriere på båt med tilgjengelige båter og kaptein.
Selskapet ble startet i 2014 av tre italienere fra Venezia. Etter to investeringsrunder der det svenske venturekapitalselskapet Incos Invest har gått inn med i alt 7,5 millioner SEK, har selskapet fått en viss kobling til det svenske startupmarkedet.
Startår: 2014
Gründere: Michelangelo Ravaganan, Marco Signori, Nicola Peduzzi
Omsetning: Ukjent
Investeringsrunder: 3
Investeringskapital totalt: 9,1 mill. SEK
Marked: Globalt (leier ut båter i Middelhavet og Karibia)
Adresse: antlos.com
Bodyflight – Sveriges første vindtunnel for innendørsflyvning. Lar folk prøve på hvordan det er å hoppe i fallskjerm under kontrollerte former – akkurat som i Voss.
Startår: 2015
Omsetning: 13 mill. SEK
Investeringsrunder: –
Investeringskapital totalt: –
Marked: Lokalt (finnes i Stockholm)
Adresse: bodyflight.se
Dog Buddy – Kobler sammen hundeiere med godkjente hundevakter som kan gå på tur med hunden mens eieren er på jobb eller passe på den da eieren drar på ferie. Startet opp i 2013 i London av svensken Richard Setterwall, men ble ikke lansert i Sverige før i april i år.
Startår: 2014
Gründere: Richard Setterwall
Omsetning: Ukjent
Investeringsrunder: 2
Investeringskapital totalt: 17 mill. SEK
Marked: Globalt
Adresse: dogbuddy.com
Fitnesscollection – Lar deg trene på flere ulike gym til en fast månedskostnad.
Startår: 2015
Gründere: Rasmus Adler Wahlberg, Mahesh Kumar, Aleksandra Derikonja
Omsetning: Ukjent
Investeringsrunder: 1
Investeringskapital totalt: 3 mill. SEK
Marked: Sverige
Adresse: fitnesscollection.se
Horsemeup – Ridsportsbutikk på nett.
Startår: 2011
Gründer: Monica Sjösvärd
Omsetning: 7,3 mill. SEK
Investeringsrunder: 1
Investeringskapital totalt: 1,6 mill. SEK
Marked: Sverige
Adresse: horsemeup.se
Mooringo – Markedsplass for båtmennesker som ønsker å leie ut eller leie båtplass av noen annen. Også havner kan legge ut ubrukte båtplasser. App ble lansert i mai i år.
Startår: 2015
Gründer: Robert Mertens
Omsetning: –
Investeringsrunder: –
Investeringskapital totalt: –
Marked: Sverige
Adresse: mooringo.com
Raceone – App som lar deg følge deltakere i ulike løp innen sykkel, løping eller svømming.
Startår: 2015
Gründer: Marlene Sjöberg, Per Stridh
Omsetning: –
Investeringsrunder: 1
Investeringskapital totalt: 2,5 mill. SEK
Marked: Sverige
Adresse: raceone.com
Sportswik – App og mediaplattform som gjør alle til sportsjournalister. Ved hjelp av bilder, video eller tekst kan du rapportere fra din siste kampen med favorittlaget ditt uansett om det er Jenter 13, femte divisjon eller Tippeligaen.
Startår: 2012
Gründer: Martin Viklund, Peter Viksten, Stefan Dahlqvist
Omsetning: 1,8 mill. SEK
Investeringsrunder: 2
Investeringskapital totalt: 12,6 mill. SEK
Marked: Sverige
Adresse: sportswik.com
Viscus – Vil være et Friskis & Svettis for bedrifter.
Startår: 2009
Gründer: Johan Hallenby
Omsetning: 5 mill. SEK
Investeringsrunder: 1
Investeringskapital totalt: 1,5 mill. SEK
Marked: Sverige
Adresse: viscus.se
Fishbrain – Sosialt nettverk for sportsfiskere.
Startår: 2013
Gründer: Johan Attby
Omsetning: 100.000 SEK
Investeringsrunder: 2
Investeringskapital totalt: 84 mill. SEK
Marked: Globalt
Adresse: fishbrain.com
Tips oss gjerne om norske startups som spesialiserer seg på sport. På perivar@shifter.no.