CEO og gründer Patrik Berglund i Xeneta i godt julehumør utenfor selskapets nye lokaler i Torggata i Oslo. Per-Ivar Nikolaisen

Take off for Xeneta: Går inn i milliardmarked for flyfrakt

De norske gründerne rydder opp i prisingen for frakt av varer til havs, nå skal de gjøre det samme i lufta. — Det er perfekt å svitsje dette over til flyfrakt, sier gründer Patrik Berglund.

Xeneta har lenge vært omtalt som en av de mest lovende nye tech-bedriftene her til lands. På kort tid har selskapet sørget for å åpne den tåkebelagte prisingen av containertrafikk for innsyn. Den raskt voksende startupen har indeksert tusenvis av fraktruter og bidratt til at kjøpere og selgere får bedre oversikt over hva det koster å frakte en container fra A til B. Tidligere i år hentet de 100 millioner kroner fra det London-baserte venturefondet Smedvig Capital.

Opp i lufta

Det har ligget i kortene en stund at den fremgangsrike oppstartsbedriften ikke vil nøye seg med å lage verdens mest omfattende prisindeks for containertrafikk. Torsdag slapp de nyheten om at de går inn i flyfrakt.

Xeneta tror modellen de allerede bruker på containertrafikk vil «fly high in the aviation segment”, som de skriver på engelsk i sin pressemelding.

— Det er mange likhetstrekk. Og vi tror det er perfekt å svitsje dette over til flytransport, sier Patrik Berglund til Shifter.

Han viser til hvordan prisene for frakt av varer på fly er volatile, med store variasjoner fra en tid til en annen.

— Prisene er kanskje enda mer uforutsigbare enn for containertrafikk til havs. For øyeblikket går de rett til himmels på grunn av lav kapasitet, økende netthandel og diverse andre årsaker. Dette slår ut på bunnlinja for alle involverte, og ikke minst for tilliten til leveringskjeden. Dette er dårlige nyheter for alle, særlig dem som ønsker å få varene på plass i hyllene til høysesonger, slik som før jul, sier Berglund.

Det er dette de nå ønsker å gjøre noe med.

I likhet med containertrafikk er det ruter som går fra A til B, ikke som i lastebiltransport langs veiene, der det er en endeløs rekke med ulike kombinasjoner som gjør det vanskelig å lage en fornuftig prissammenligning. En annen fordel for Xeneta er at mange av aktørene innen flyfrakt, også er aktører innen containertrafikk. Kunder som Xeneta allerede har et forhold til, dominerer markedet.

Thomas Sørbø (t.v.) og Patrik Olstad Berglund gründet Xeneta. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Digitalisering av konservative bransjer

Selskapet ble opprettet i 2012 og har vokst raskt til å bli den ledende analyseplattformen for prising av containertransport til havs. Xeneta henter data fra 700 ledende selskaper, som dekker mer enn 160.000 ruter, med over 35 millioner registrerte rater. Shifter har tidligere fortalt hvordan den norske startupen har digitalisert en gammeldags bransje, der møter, fakser, PDFer, tekstfiler og excel-ark har dominert businessen. Kundene har strømmet på, og Xenetas nettsider har fått stadig nye logoer med samarbeidspartnere på nettsidene sine — som storselskapene Kraft Heinz, Electrolux, Continental, Thyssenkrupp, Akzo Nobel og Brother International.

— Men er markedet for flyfrakt like konservativt, inntrykket er jo at luftfart er mer digitalt?

— På passasjertrafikk er det bedre, men på gods er det i liten grad det. Det er noe mer standardisert, som gjør at det er lettere å skalere inn i det. Og vi har også noe av brukermassen på plass.

— Gjør det at dere ikke trenger å drive like aktivt og frenetisk salg?

— Vi må alltid «drive aktivt og frenetisk salg».

Xeneta utvikler nå en prototype som vil bli lansert for fullt i andre kvartal i 2018. Den vil basere seg på den samme motoren, med «crowd-sourcing» av data fra ulike aktører. De har allerede knyttet til seg samarbeidspartnere, og ønsker nå «early adaptors» inn i tjenesten, for ytterligere å booste datainnsamlingen.


Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter

Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør også vår podcast med supergründer og investor Geir Førre som har vært med på å selge tre milliardselskaper. Han fortelle hele historien om oppturer og nedturer i selskapsbygging og familieliv, samt hvordan han ser på dagens startupbransje, hva han ser etter hos gründerne han nå investerer i, og hvordan han jobber med dem.

Last ned i Itunes eller din foretrukne podcast-platform på Android, eventuelt lytt her i nettleseren. Ikke glem å abonnere og gi oss gjerne en rating hvis dere er fornøyd.

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg