Tech-bønder i byen: Slik vil Oslo-gründere la det gro der mange kan tenke seg å bo
Mesh har allerede spyttet inn 30.000 kroner i BySpires crowdfunding-kampanje, der de bruker teknologi til å spisse dyrkingen av blant annet basilikum i eksisterende bygg.
Hvem hadde trodd at gründere på landets kanskje mest urbane coworker-space, en 60 sekunders pitch unna Karl Johans Gate, skulle ta opp konkurransen med landbruksnæringa?
Riktignok har de et stykke igjen før de for alvor utfordrer landets drivhus, den ny startupen til blant andre Jonas Tesfu, kjent fra Style Advice. Men om ikke altfor lenge håper han og de andre gründerne at de gjør nettopp det – gjennom å dyrke grønnsaker og urter året rundt, ved hjelp av vertikale «plantasjer» innendørs i byen.
Vegg på Mesh
De som har vært innom Mesh de siste ukene, har trolig allerede sett veggen med urteplanter og led-lys i vekslende farger. Dette er en av to «show cases» av BySpires nye kortreiste jordbrukskonsept.
–«Vertical farming» har eksistert en stund internasjonalt, men ingen ser ut å ha tatt i bruk denne teknologien i Norge, sier Jonas Tesfu, en av seks gründere bak BySpire. De andre er Jonathan Viklander, Olga Popovic, Christian Drabløs, Dirk-Jan van Lubek og Johan Bøgeberg. Med seg har de også Silje Andersen på kommunikasjon.
Han viser til at nordmenn er blant de som er mest misfornøyd med kvaliteten på grønt i butikkene, mens de samtidig er på importtoppen.
– Det er mye som må kastes på grunn av lang transport, så vi mener at denne typen dyrking i byen er en perfekt løsning for Norge.
Thief-samarbeid
Noen få dager etter lanseringen av crowdfunding-kampanjen på Funde.no har BySpire hentet inn rundt 50.000 av de 100.000 kronene de har satt som mål. Foruten det lille anlegget hos Mesh, har BySpire et større anlegg i et rom på Landbrukets hus. Der dyrkes det nå 20.000 planter.
Gründerne har også innledet samarbeid med restauranter, blant andre The Thief. Sammen med slike eksklusive kunder skal de finjustere produksjonen, slik at urtene blir optimale på smak.
– Klarer vi å tilfredsstille de mest krevende restaurantene, bygger vi kredibilitet og kvalitet, mener Tesfu.
«Space Efficiency»
– Men hva er egentlig forskjellen mellom det dere gjør og et drivhus?
– Drivhusene kjører ikke vertikalt. Vi kan være 90 prosent mer plassbesparende. Samtidig opplever vi at de tradisjonelle aktørene er trege med å ta i bruk ny teknologi, og de jobber ikke direkte mot markedet, slik vi gjør, sier Tesfu.
– Men hvorfor mener dere at dette er tech, og at dere ikke bare er «bønder i byen»?
– Det er flere aspekter. Vi skal kommunisere med plantene gjennom sensorer og bruke led-lys med forskjellige farger, for å optimalisere dyrkingen. Alt er datadrevet. Vi analyserer produksjonen, og identifiserer faktorene som må til for å få den beste urten, sier Tesfu.
Han kaller det software-farming.
– Vi dyrker i byen og korter ned alt som har med logistikk å gjøre. Vi integrerer plantasjene i allerede eksisterende bygninger, der vi bruker energi som ellers ville gått til spille.
– Men blir det ikke dyrere?
– Prisene de tradisjonelle aktørene tar, er så høye, at vi ikke kan forstå at det er så dyrt. Og forskjellen på dem og oss, er at vi har en CO2-nøytral verdikjede, sier Tesfu.
Store i 2020
Daglig leder Jonathan Viklander er utdannet sivilingeniør i industriell økonomi, og har den siste tiden jobbet innen andre deler av matindustrien, som lakseoppdrett og meieri. Målet er å redusere importen av planter som salat, kål og ulike urter med 30 prosent innen 2020.
– Men må dere da etter hvert bygge drivhus der dere kan drive vertikalt?
– Våre tester vil avgjøre hva som egner seg best. Men vanlige drivhus er jo avhengig av glassvegger for å få inn lys. Vi har ikke de kravene, og kan bruke for eksempel tomme industrilokaler. I andre land, som i London, finnes selskapet «Underground Growing», som dyrker i gamle bomberom, sier Viklander.
Gøy og gir mening
Foruten crowdfunding-kampanjen har BySpire fått såkalt «fase 1»-støtte fra Innovasjon Norge. Planen nå er å hente inn penger fra engleinvestorer, og søke støtte til «fase 2» fra Innovasjon Norge.
– Men hvordan rekker du dette, du som allerede er gründer i StyleAdvice, Jonas Tesfu?
– Jeg er jo ikke daglig leder, og vi er seks gründere som har fordelt ansvaret nøye oss i mellom. Jeg tilfører det jeg kan, og vi komplementerer hverandre godt. Samtidig er jeg bevisst at det må være gøy, og at det gir mening.
Husk å sette av 20. april, for da går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper:
Foruten en lang rekke ledende norske gründere kommer gründeren av Indiegogo, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.
Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt