Tech-selskapene løfter Schibsted i en tøff tid for mediebransjen
Mens Schibsted taper penger på papiravisenes evige nedtur, går det stadig bedre med mange av tech-selskapene hos mediegiganten.
Til tross for økt omsetning, falt Schibsteds resultat i andre kvartal betydelig. Mediebransjen utfordres av de globale plattformene, fastslår selskapet.
– Mange mediekonsern i Europa kjemper for sin uavhengighet og overlevelse. I utfordrende tider evner vi å vokse, levere sterke resultat og være en tydelig utfordrer til de globale plattformene – som akkurat nå utfordrer mediebransjen, sier administrerende direktør Raoul Grünthal i Schibsted Media.
Ser man på de store tallene økte driftsinntektene med 275 millioner kroner til drøyt 4,6 milliarder kroner i andre kvartal i år sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Samtidig falt driftsresultatet fra 1,8 milliarder kroner til 623 millioner kroner. Resultat før skatt landet på 593 millioner, ned fra drøyt 1,7 milliarder i fjor.
Grünthal fastslår at inntektene i selskapets mediedivisjon øker, basert på stigende inntekter i Growth – en portefølje av nettbaserte «vekstselskaper» som Lendo, Prisjakt, Servicefinder, Mitt Anbud og Let's Deal – og stabile inntekter i divisjonen Publishing som omfatter nyhetsselskaper i Norge og Sverige. Samtidig reduseres det såkalte Ebitda-resultatet, som gir et bilde på selskapets lønnsomhet, med 5 prosent til 285 millioner kroner.
Mens Growth-selskapene hadde en samlet inntektsvekst på 12 prosent til 455 millioner kroner, lå Publishing på det jevne med i underkant av 2,1 milliarder i inntekter.
– Vi øker våre digitale inntekter, men det er ikke nok til både å dekke tapte inntekter på print og investeringer knyttet til digital produkt- og teknologiutvikling innen publishing og distribusjon. Slike investeringer er vi avhengige av for å ha en bærekraftig business, og slik vil det fortsette i mange år framover. Det påvirker naturlig nok resultatet. Selv om printinntektene er nedadgående, taper vi likevel mindre enn ventet, sier Grünthal.
(©NTB)